Podle Viktora Kaštyla ze společnosti Skanska probíhají v současné době projekční práce na všech objektech stavby. Skrývku ornice, kterou stavebníci provádějí už od podzimu, ale v těchto dnech komplikuje deštivé počasí.

„Poslední úsek skrývky u Lipníku je téměř hotový, další kolem Oseku a Prosenic pak ze sedmdesáti procent. Ornice se bude postupně odvážet, situace se nám ale kvůli počasí komplikuje," vylíčil.

„Čekali jsme, že když je zimní období, tak zamrzne, ale mrzlo jen asi týden. V tuto chvíli tedy řešíme náhradní plány, jak dostat ornici ze stavby," řekl. Na samotné stavbě dálnice se podle něj začne pracovat poté, co bude doprojektována hlavní trasa „Očekáváme, že to bude v dubnu," podotkl.

PODÍVEJTE SE: Nová dálnice už se rýsuje. Takto vypadá stavba u Lipníka

Chceme záruky

Starostové dotčených obcí a měst se zajímali především o to, kdo opraví silnice, poničené v důsledku stavby.

„Ať mi Ředitelství silnic a dálnic nebo někdo jiný zaručí, že je spraví. Neočekávám, že se něco vyřeší mávnutím kouzelného proutku, ale chtěl bych, aby zaznělo, že budou uvedeny do původního stavu," shrnul svůj názor zástupce místního výboru ve Vinarech.

„I přes naši obec jezdí auta na stavbu. Měla by tedy vzniknout dohoda se všemi vlastníky komunikací. Nemáme s nimi ale žádnou smlouvu ani právní vztah," řekl starosta Veselíčka Tomáš Šulák. Podle zástupců zhotovitelské firmy jsou zatím podobné úvahy předčasné – není totiž znám přesný rozsah poškození komunikací.

„Oprava poničených silnic, které jsou v majetku města, je problém. Ve výběrovém řízení to totiž není nijak řešeno. Dříve bývala jeho součástí i následná oprava místních a krajských komunikací. Teď je ale systém jiný a výběrové řízení bude zadáno teprve poté, co bude znám přesný rozsah prací," potvrdil také náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO).

Stavba dálnice D1 u Trnávky

Stavba dálnice D1 u Trnávky. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Situace ohledně podjezdu v Lýskách

V Přerově a jeho místních částech se podle něj řeší hned několik problémů, které souvisejí se stavbou dálnice D1. Tím největším byl donedávna průjezd nákladních aut pod podjezdem v Lýskách.

„Teď je tam postavené betonové svodidlo, takže je v podjezdu bezpečný dva metry široký chodník. Zastávku se také podařilo znovu osvětlit," přiblížil. Se stížnostmi kvůli hluku a zplodinám z výfukových plynů se na město nedávno obrátili také obyvatelé rodinných domů v Předmostí. Vadí jim parkování strojů a vozidel v areálu FKK v Prostějovské u­lici.

„Vyjednal jsem možné řešení na Správě silnic Olomouckého kraje. Ředitel je přístupný debatě o tom, že by tyto automobily mohly parkovat v areálu Správy silnic v Hranické ulici ve směru na Čekyni," konstatoval Košutek.

Někteří zástupci obcí navrhovali také to, aby vznikly webové stránky, které by občany pravidelně informovaly o průběhu stavby. „Na stránkách naší obce máme už nyní v sekci pro občany informace o průběhu stavby dálnice D1 i s mapou," uzavřel starosta Veselíčka Tomáš Šulák.