Přitom může jít o hračky, elektroniku, kosmetiku, ale třeba klidně i o vitaminové či potravinové doplňky z lékáren. Prodejci potvrzují, že zákazníky nejvíce láká zboží, kterému obchodníci zajistili kvalitní propagaci.

„Zákazníci jsou hodně ovlivněni reklamou. Z regálů totiž většinou jako první zmizí hračky, které se nabízejí v letácích, ale hlavně v televizi. Jde třeba o různé typy stavebnic, panenek, společenských her či autíček. Zboží, které projde televizní reklamou, má jednoznačně zelenou a je největším magnetem. Mnohdy třeba máme k dostání i hračku, která je obdobná, ale lidé ji neznají z reklamy a proto o ni není takřka vůbec zájem,“ potvrdila Jana Zaoralová z hračkářství v centru Přerova.

Právě v hračkářství se podle prodejců projevuje vliv reklam na nakupující nejvíce. „Setkáváme se docela často s tím, že rodiče nebo prarodiče, kteří jdou kupovat hračku pro své ratolesti, neumějí její název ani vyslovit. Většinou to řeší tak, že přijdou s výstřižkem z letáku nebo rovnou s dopisem, které napsalo jejich dítě Ježíškovi. Vesměs si žádají takové zboží, které běží na televizních obrazovkách v reklamách, uvedených předtím, než se začne vysílat nějaká pohádka,“ dodala prodavačka z jednoho z přerovských marketů Kateřina Mrázková.

Podle ní je v posledních letech zájem hlavně o takzvané interaktivní hračky. „Letos vede třeba chodící kůň, mluvící vysavač, mňoukající kočka, auta měnící se v roboty nebo panenka, které roste zoubek. Největší poptávka je zkrátka po hračkách, které se chovají jako živé. Vydávají různé zvuky, nebo se alespoň hýbou,“ upřesnila.

I rodiče přiznávají, že jejich děti jsou reklamou značně ovlivněné. „Mám sedmiletého syna. Ježíškovi si napsal asi o pět hraček, všechny zná z televize. Takové hračky jsou ale strašně drahé, takže v úvahu bohužel připadá jen jedna. Už ta nás totiž přijde na necelých patnáct set,“ svěřila se třiatřicetiletá Lenka Zbořilová z Přerova.

Reklamou jsou podle prodejců ale ovlivněni také zákazníci, kteří míří na předvánoční nákupy do lékáren či drogérií. „Největší zájem je letos asi o značkové dámské a pánské parfémy, které prosazují v reklamách slavné osobnosti z šoubyznysu. Jde třeba o modelky, herečky nebo sportovce,“ potvrdila Lenka Malá z drogérie v přerovské ulici Čechova.

Stejné poznatky mají i lékárníci. „Na odbyt jdou hlavně různé vitaminové doplňky, které se prodávají ve speciálním vánočním balení a běží na ně reklamy v televizi. Nejčastěji prodáváme preparáty určené na klouby,“ řekla závěrem Hana Holubičková z lékárny v nákupním areálu U Zubra v Přerově.