„Provádíme bezbariérové úpravy, někde včetně nového nasvětlení. Tam, kde je vozovka širší než sedm metrů, musí být podle vyhlášky buď středový ostrůvek, nebo zúžení vozovky,“ sdělil Zdeněk Dostál z odboru rozvoje Magistrátu města.

Na Velké Dlážce bude v místě přechodu vozovka skutečně zúžena, a to z obou stran. Řidiči to ale nepoznají, protože chodník bude rozšířen pouze do úrovně aut parkujících podél silnice.

Vstup na chodník zvýrazní dělníci pomocí slepecké zámkové dlažby. Bez ní by totiž bezbariérové úpravy, které znamenají odstranění zvýšeného obrubníku, znamenaly vážné riziko pro zrakově postižené.

„Pro nevidomé je důležitá jasná hranice mezi chodníkem a vozovkou. Speciální betonová zámková dlažba se pokládá před vstupem na přechod ve čtyřiceticenti­metrovém takzvaném varovném pásu. Je hmatná nášlapem i slepeckou holí,“ vysvětlil význam dlažby Petr Bradáč z olomouckého Tyflocentra.

Ke správnému nasměrování přes silnici pomáhá nevidomým naváděcí signální pás, který je důležitý zvlášť tam, kde přechod nevede přes vozovku kolmo.