Pokud nastartovaný proces něco nezhatí, dočkají se občané výrazné proměny komunikace s úředníky už do dvou let.

Přerovští radní schválili tento týden podmínky dvou výběrových řízení – na zpracování projektové dokumentace a bankovní ústav, který městu poskytne úvěr do výše sto milionů korun. Úředníci už mají v rukou stopadesátistrán­kovou studii proveditelnosti.

„Vypíšeme teď výběrové řízení na zpracovatele projektu, který ho vypiluje do detailů a vypracuje podrobnou dokumentaci. Druhé se bude týkat výběru banky, jež městu na realizaci záměru zapůjčí sto milionů,“ řekl náměstek přerovského primátora Josef Kulíšek (ODS) s tím, že se tyto peníze vrátí zpět.

Město má totiž přislíbenou dotaci ve výši 85 procent z evropských zdrojů, takže by magistrát uhradil jen 15 procent.

„Až bude vypracovaný projekt na dodavatele, současně s ním bude vysoutěžena právní kancelář, jež bude provádět dohled nad průběhem zakázky. Teprve potom přijde na řadu samotné vyhlášení soutěže na dodavatele,“ podotkl Kulíšek.

Rozhodne cena

Podle něj se dá očekávat, že o samotnou realizaci budou soutěžit významné firmy z oblasti informačních technologií.

„Rozhodující pro nás bude cena, za kterou nám elektronizaci v následujících dvou letech provedou,“ doplnil.

Co novinka přinese?

Co konkrétně lidem tato novinka přinese?

„Z místa bydliště si vyřídí řadu věcí, kvůli nimž dnes běhají na úřad. Díky portálu veřejné správy a portálu CzechPOINT@home tak můžou získat třeba stavební povolení, ale vyřídí i ohlášku stavby nebo rybářský lístek,“ vysvětlil vedoucí odboru vnitřní správy přerovského magistrátu Petr Karola.

Občané stejně tak pocítí i zřízení portálu veřejné správy. „Je to aktivita, zaměřená dovnitř úřadu, a výrazně zvýší efektivitu úředníka a využití jeho pracovní doby. Díky tomu se bude moci více věnovat občanům,“ vysvětlil Karola.

Zároveň ale připustil, že všechny nepříjemné pochůzky ani elektronizace veřejné správy nevyřeší. Například vyplácení sociálních dávek.

„Naše představa je, že budeme spektrum služeb stále rozšiřovat v závislosti na technických a legislativních možnostech. Snažíme se to zakomponovat tak, aby se zvýšila efektivita práce úředníka, a ten se pak mohl více věnovat lidem, kteří se na úřad dostaví fyzicky,“ řekl.

Je to pro každého?

Přestože je elektronizace veřejné správy pro Přerov průlomem, má i celou řadu odpůrců. Někteří třeba upozorňují na to, že elektronizace není pro každého.

„Konkrétně v Přerově žije spousta důchodců a sociálně nepřizpůsobivých. Nevím, jestli zrovna jich se tato vymoženost týká,“ vyjádřil svůj názor jeden z obyvatel Martin Šimánek.

Opoziční zastupitelé zase na svém posledním zasedání kritizovali fakt, že město opomíjí důležitější věci. „Podíval bych se na věci potřebné, tedy chodníky, plyn nebo kanalizaci. Ta v některých místních částech dosud chybí, “ konstatoval zastupitel Vladimír Puchalský (Společně pro Přerov).