Stavba se dostala už loni do skluzu kvůli nalezení optických kabelů neznámého vlastníka, které na pětadvaceti místech protínaly trasu.

I přes zimu se ale intenzivně pracovalo na mostních objektech a v dubnu stavba vypukne naplno.

Už teď mohou řidiči obdivovat mostní oblouk u Čekyně a další mosty vyrůstají i u Buku, Veselíčka a na dalších místech.

„Technicky náročná stavba je rozdělena na tři úseky a na každém teď pracuje asi osm desítek lidí. Přes zimu se dělalo na mostních objektech a v současné době se rozbíhají zemní práce. Až se trochu oteplí, stavba se rozběhne na plné obrátky,“ nastínil Arnold Rozehnal, stavbyvedoucí z firmy Skanska, která je zhotovitelem.

Na mostech se podle něj montují skruže a betonuje.

„Na jaře začneme budovat násypy, hlavní kanalizace a někdy v květnu pak konstrukční vrstvy. O prázdninách už bychom chtěli na některých úsecích dělat betonové a asfaltové vozovky,“ vylíčil.

Škodova ulice v Přerově, ve které bylo kdysi vyhlášené romské ghetto, na jaře zazelená - čeká ji náhradní výsadba.
Škodova ulice se zazelená

Stavba úseku dálnice D1 mezi Lipníkem a Přerovem začala v červenci roku 2015.

Délka úseku je 14 312 metrů a součástí obří akce je zbudování čtyřiadvaceti mostů, čtyř mimoúrovňových křižovatek, osmi protihlukových stěn a jednoho oboustranného odpočívadla na trase.

Trvalý zábor do zemědělského půdního fondu je 107 hektarů.

Do lomu ve Veselíčku se nastěhovala technika. Firma Skanska chce odtud vytěžit 100 tisíc tun kamene
Kamenolom ve Veselíčku opět ožil. Co na to místní?

Velká prašnost

Stavba prochází úložištěm teplárenského popílku u Prosenic, který se vytěží a po úpravě zabuduje do sendvičové konstrukce násypového tělesa hlavní trasy.

Lidé z okolních obcí - Prosenic, Buku nebo Radvanic - si kvůli tomu už dříve stěžovali na zvýšenou prašnost. Je dnes situace lepší?

„Lidem vadí znečištění aut kvůli pohybu vozidel ze stavby, která jedou buď už s popílkem, nebo z kamenolomu ve Výklekách. Prašnost je velká a letí nám to přímo na obec, takže se budeme na jaře znovu domlouvat, jak ji eliminovat. Nikdo s námi nemluví o kompenzacích pro naše občany, kteří stavbou trpí,“ shrnul výhrady obyvatel starosta Buku Jaroslav Vrtělka.

Na veřejném zasedání podle něj občané vznesli také podnět, týkající se obavy ze znečištění spodních vod.

„Chceme si proto vyžádat vzorky, jak to s kvalitou vody ve studních vypadá,“ poznamenal.

Policisté z Obvodního oddělení policie Přerov 1 Milan Fajkus (na snímku vlevo) a Petr Okáč zachránili život mladíkovi, který se topil v řece Bečvě.
Drama v ledové Bečvě: Příště bych si vyzul boty, říká zachránce mladíka

Podle starosty Lipníku nad Bečvou Miloslava Přikryla je realistickým odhadem dokončení stavby úseku dálnice D1 podzim 2019.

„Naše představa sice byla, že to bude o něco rychleji, ale z dopravního hlediska zpoždění nevadí. Pro nás je důležité, aby se podařilo zahájit stavbu navazujícího úseku Říkovice - Přerov, protože dokud nebude dálnice propojená, dopravní situace se nevyřeší,“ uzavřel starosta.

Ilustrační foto
D1 z Říkovic by se mohla začít stavět letos, Děti Země s žalobou neuspěly