Rozšíření ulice, které se v minulosti stalo terčem protestů, přihlíželo jen pár zvědavců. Radní na tiskové konferenci uprostřed staveniště vysvětlovali, že je tento krok nutností. Lidé jsou ale na rozpacích.

„Jezdíme z Přerova často pryč, snažíme se tady být co nejméně. Ráno jsem na chvíli otevřela okno a všude prach. Jestli ulici ještě zobousměrní, tak se asi kvůli dětem odstěhujeme, nejlépe někam na venkov," posteskla si mladá maminka, která bydlí v panelovém domě za samoobsluhou.

„Kvůli stavbě jsme museli vyčistit parkoviště u domu, asi aby mohly projíždět autobusy. Auto jsem tedy přeparkoval jinam, což je docela problém, protože jich tu běžně stává tak padesát. Boční ulice jsou úplně ucpané," dodal její manžel Lubomír Z.

Rozšiřování Palackého ulice v Přerově

Začátek rozšiřování Palackého ulice v Přerově. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Pro "řádný a bezpečný průjezd záchranky a hasičů"

Na dveřích domů se sice objevily letáky s informací o tom, že stavba začne, lidé by prý ale uvítali, kdyby je někdo z města navštívil, a řekl jim, co je čeká.

„Nevíme nic, třeba, odkud kam to povede. Tak se vyptáváme aspoň lidí ze stavby, sondujeme, kde se dá," řekl jeden z důchodců.

Podle radních je rozšíření Palackého ulice dlouho chystanou stavbou, která je zásadní pro plynulejší průjezd městem.

„Stavebně – technická změna nemá přinést nic jiného, než zabezpečit řádný a bezpečný průjezd vozidel záchranné služby a hasičů," řekl přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP).

Podle Antonína Prachaře, jenž město zastupuje ve věcech dopravních staveb, je současný stav raritou.

„Je to silnice první třídy, tedy o jeden řád nižší než dálnice. Na sto šedesáti metrech je ale jednosměrná. Když byl před dvěma týdny požár na nábřeží Protifašistických bojovníků, záchranné složky měly na dojezdu zpoždění kolem šesti minut. Za tu dobu může dojít k vážným škodám na majetku i zdraví," konstatoval.

Rozšířená cesta pro objížďky?

Dalším argumentem pro rozšíření jsou připravované stavby, které zásadním způsobem ovlivní dopravu v Přerově.

„Tou první je mimoúrovňové křížení v Předmostí, druhou pak stavba průpichu. Je možné, že budeme muset tuto ulici použít pro vedení objízdných tras," vysvětlil šéf krajské správy Ředitelství silnic a dálnic v Olomouci Martin Smolka.

Palackého ulice se rozšiřuje směrem do svahu u nákupního centra a bude mít celkem 6,5 metru.

„Součástí stavby jsou i přeložky veřejného osvětlení a kanalizace. Podstatné je, že zde bude položený tichý asfalt, který by měl zmírnit hlukovou zátěž," vysvětlil. Stávající přechod pro chodce podle něj zůstane zachován.

Kolony v Komenského i na nábřeží

Stavba, která potrvá až do 28. června, se dotkne především řidičů na objízdné trase.

Největším problémem, který pocítili lidé už v pondělí, je zvýšená dopravní zátěž na nábřeží Edvarda Beneše, na mostě Legií, ale také v ulicích Velké Novosady a Komenského.

„Omylem jsem vjel do Palackého, takže jsem se musel vrátit zpět. Zamířil jsem tedy k elektrárenskému mostu a pokusil se napojit na Velké Novosady. To ale s ohledem na ucpanou Polní, kdy na mostě stojí auta ve dvou řadách, nebylo vůbec možné," rozčiloval se jeden ze šoférů.

Zoufalá byla situace i v Komenského ulici. Řidiči tedy ve špičkách postávali v kolonách a ztráceli drahocenné minuty.