Lidé z Dluhonic proti stavbě úseku dálnice D1 Říkovice - Přerov v minulosti protestovali a žádali, aby se stavba obci úplně vyhnula. Poté, co stát přislíbil místní části jako „bolestné“ finanční kompenzace za zhruba 132 milionů korun, ale nastal obrat.

Dluhoničtí se dohodli na devíti prioritách, mezi které patří třeba oprava chodníků a cest, vybudování cyklostezky nebo rozvojová zóna pro výstavbu rodinných domů v lokalitě Záhumení. Místní TJ Sokol získá také náhradní sportoviště za areál, který musí dálnici ustoupit.

„Chceme dnes slyšet z úst nejpovolanějších, že se devět ze třinácti projektů, které byly schváleny, bude skutečně realizovat. Zatím jsme totiž od vládních představitelů neslyšeli, v jaké fázi jsou připravované stavby,“ vysvětlil důvody svolání veřejného projednávání předseda výboru místní části v Dluhonicích Oldřich Boráň.

Odpůrci přišli, ale neptali se

Atmosféra debaty v zasedací místnosti, na kterou kromě ministra dopravy Karla Havlíčka dorazili také ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk nebo primátor Přerova Petr Měřínský, ale konfrontace z minulých let připomínala jen vzdáleně.

Lidé se nehádali a do diskuse nevstoupili ani největší odpůrci dálnice, kteří sice na jednání přišli, ale ministra se na nic nezeptali.

Jednoho z občanů zajímalo, v jaké fázi je příprava sportoviště pro TJ Sokol. Podle předsedy výboru místní části Oldřicha Boráně už jsou na stavbu vykoupeny pozemky, je hotový projekt a zbývá dořešit majetkoprávní záležitosti.

„Očekáváme, že to uzavřeme velice brzy tak, aby se výstavba nového sportovního areálu mohla rozjet začátkem příštího roku,“ řekl.

Více než samotné finanční kompenzace státu zajímala místní bezpečnost s ohledem na rostoucí provoz. Kritizovali také riskantní chování řidičů na křižovatce u železničního přejezdu.

Olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk jim slíbil, že se kvůli tomu sejde s krajským šéfem policie, aby zajistil posílení hlídek v nebezpečném úseku.

Ministr byl spokojený

Ministr dopravy Karel Havlíček odcházel z jednání s obyvateli Dluhonic spokojený.

„Je podstatné, že je drtivá většina pro. Samozřejmě, že jsou tu dvě rodiny, které podávají žaloby - nedá se tomu úplně vyhnout, protože žijeme v demokratické zemi, a lidé na to mají právo. Pokud tady někdo bydlí a nesouhlasí, tak je to v pořádku. Vadí mi ale různé pseudoekologické spolky, které s obcí nemají nic společného, a přesto vydírají a zdržují stavbu,“ uvedl.

Podle něj stát jasně řekl, že je připraven kompenzovat a Dluhonice zformulovaly své požadavky.

„Těch devět opatření je z mého pohledu velmi logických, jsou o cyklostezkách, chodnících, zpevnění komunikací nebo rekonstrukci místního sálu. Místní se na nich shodli, odsouhlasili je a v zásadě je tu dnes i díky nim situace, kdy můžeme po dlouhé době odměřovat metr a s určitou dávkou pravděpodobnosti říci, že by se mohla dálnice začít stavět,“ řekl v Dluhonicích ministr.