Podle jeho zjištění magistrát nepostupoval v souladu se zákonem. Zástupci vedení města to ale odmítají.

„Zahájili jsme správní řízení ve věci veřejné zakázky Dopravní stavby Přerov, které stále probíhá. Více informací ale zatím nemůžeme sdělit,“ uvedl mluvčí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže Kristián Chalupa.

O co v šetření jde? V centru zájmu antimonopolního úřadu je zakázka na rekonstrukci silnic v Přerově, kterou tehdy získala firma Stavby silnic a železnic (dnešní Eurovia CS.).

Objevily se totiž pochybnosti, že existuje rozpor mezi podrobnou zadávací dokumentací a předcházejícím oznámením o zakázce. Tento rozpor mohl údajně odradit zájemce o účast ve výběrovém řízení.

Jak vyplývá z oznámení o zahájení správního řízení, je sporných několik věcí.

Zadavatel například v jednom z bodů oznámení o zakázce uvedl, že je rozdělena na části a nabídky by měly být předkládány pro všechny části. V dalším bodě zadávací dokumentace ale paradoxně tvrdí, že nepřipouští rozdělení veřejné zakázky na části.

„Úřad získal pochybnosti, zda zadavatel postupoval v souladu se zákonem, když do oznámení o zakázce uvedl rozdílnou informaci o rozdělení zakázky na části,“ uvádí se v odůvodnění.

Zadavatel také v jednom z bodů oznámení o zakázce vymezil předmět veřejné zakázky, jímž je provedení stavebních prací na realizaci dopravních staveb ve městě Přerově, které jsou rozděleny do deseti na sebe nenavazujících částí, přičemž předmět plnění má být realizován jako celek.

V průběhu výběrového řízení město soutěž navíc rozšířilo i o provedení stavební údržby. Po uzavření smlouvy s vítězem soutěže byl ale vzápětí podepsán i dodatek smlouvy, ve kterém už nebyla o údržbě ani zmínka.

Podle zástupců opoziční strany Společně pro Přerov, kteří na zakázky města už delší dobu upozorňují a analyzují průběh výběrových řízení, mohla být důvodem změn snaha „napasovat zakázku na tělo“ konkrétnímu zájemci.

„Celý postup vedení radnice při zadávání zakázek se nám nelíbil a poukazovali jsme na něj například v souvislosti s předraženou stavbou cesty v Čekyni – Borošíně před dvěma lety, která přišla město na 35 milionů korun,“ uvedl Richard Šlechta z SpP.

Podle něj proběhlo v té věci jednání, z něhož měly vzejít úspory.

„Jedinou úsporou ale tehdy byl dodatek smlouvy, který byl oproštěný o údržbu. Že je to v rozporu se zadávacími podmínkami, jsme netušili,“ řekl Šlechta.

Magistrát: Je to naprosto v pořádku

Zastupitelé navíc upozornili ministerstvo vnitra jako dozorový orgán i na to, že byl schválen záměr s cenou o několik desítek milionů nižší než v primátorem města podepsané smlouvě.

„Cena veřejné zakázky byla ve skutečnosti zastupitelstvem schválena až dodatečně na návrh zastupitele Michala Chromce. Ministerstvo ale žádné pochybení neshledalo. O to více nás překvapilo, že se tím teď zabývá antimonopolní úřad a shledává jiné nedostatky,“ dodal zastupitel Šlechta.

Zástupci vedení magistrátu ale jakékoliv pochybení odmítají a nepřipouštějí, že by rozpor mezi zadávací dokumentací a předcházejícím oznámením o zakázce znevýhodnil některého z uchazečů.

„Jsme přesvědčeni o tom, že je to naprosto v pořádku,“ řekl mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal a dodal, že součástí zakázky Dopravní stavby Přerov bylo několik investičních akcí – mimo jiné oprava silnic v Újezdci, Lýskách, Čekyni-Borošíně a nebo rekonstrukce Čechovy a Nerudovy ulice v Přerově.