Důvod, proč vážil šéf rezortu cestu právě do Dluhonic, je prostý. Místní lidé dávají už delší dobu najevo svůj nesouhlas s tím, že by měla vést dálnice pod jejich okny. Trasa je podle nich navržena tak nešťastně, že kvůli tomu někteří přijdou o střechu nad hlavou.
Na ministra dopravy vyskočilo během debaty v Dluhonicích hned několik kostlivců ze skříně. Ukázalo se, že je příprava stavby žalostně zanedbaná a na místní se během plánování poněkud zapomnělo. Pokud prý před lety chtěli získat bližší informace, setkali se s ignorací města.
„Ta dálnice mi vede přes barák a za patnáct let za mnou nikdo nepřišel a ani se nezeptal, jestli k tomu mám nějakou připomínku," stěžovala si jedna z obyvatelek Dluhonic Jarmila Pfeilerová. Její dům byl prý prezentován jako neobydlený objekt.
„Dálnice se dotkne asi desíti procent obyvatel Dluhonic, a proto chceme, aby se navržená trasa posunula dál od obce," shrnul požadavky lidí další z místních Jaroslav Horák.
Dluhoňák nikoho nezajímá
„Pokud se trasa nezmění, protne dálnice i sportovní areál, který je centrem dění v obci. A jestli o něj přijdeme, bude to poslední hřebík do rakve," zlobil se také Oldřich Boráň, který ministra žádal o výjimku.
Podle Pavla Ježíka z osadního výboru v Dluhonicích je územní rozhodnutí v rozporu s EIA – tedy posouzením vlivu stavby na životní prostředí.
„Pořád je čas na to, abychom Dluhonice ochránili. Za celou éru čtrnácti let Dluhoňák nikoho nezajímá," poznamenal s tím, že když trasa úseku vznikala, měla se podle inženýrů vyhnout pouze letišti, strojírnám a teplárně.
Ministr dopravy Antonín Prachař považuje dokončení posledních dvou úseků dálnice na Přerovsku za klíčovou věc. Proto navrhl, aby byli do pracovní skupiny, složené ze zástupců ministerstva, Ředitelství silnic a dálnic a města, přizváni také dva představitelé Dluhonic.
„Bez dopravního napojení a dálnice D1 do Přerova nepřijde žádný investor a v regionu nebude žádná práce," zdůraznil ministr s tím, že díky debatě s obyvateli si udělal o situaci obrázek.
„Je potřeba, aby se stát ke svým občanům choval jinak, než dosud. Na debatě jsem ale nevnímal žádná negativní stanoviska, jestli dálnice z principu ano nebo ne. Místním jsem tedy slíbil, aby přijali naše doporučení a účast v pracovní skupině, která úsek z Říkovic do Přerova řeší," podotkl.
Je možný posun trasy?
Zda je možné odchýlení od původního vedení trasy tak, aby se vyhnula Dluhonicím, se v tuto chvíli nedá říci.
„Je tam daný koridor, územní plán, platné územní rozhodnutí. Jakékoliv jiné řešení by mělo být výstupem zmíněné pracovní skupiny," konstatoval.
Stavba úseku dálnice z Lipníku do Přerova by měla být podle jeho slov zahájena ještě v letošním roce, navazující část z Říkovic do Přerova je na řadě později – výkup pozemků je totiž dokončen jen ze čtyřiceti procent. Podle původních předpokladů budou oba úseky hotové v roce 2020.
„Nechci lidem slibovat žádné posunutí termínu. Jsem spíše realista a vycházím ze všech věcí, které se během té výstavby mohou stát, a bude zapotřebí je řešit," uzavřel ministr dopravy Antonín Prachař.