„Na jednání jsme za Přerov bojovali nejen my, ale i představitelé ostatních měst v kraji – Mohelnice, Šternberku či Olomouce. Dálnice D1 je páteřní komunikací v České republice a není možné, aby zvůle jednoho člověka způsobila, že se z celkových čtyři sta kilometrů nedokončí úsek o délce pouhých šestnácti kilometrů,“ řekl starosta Lipníku nad Bečvou Miloslav Přikryl, který se zapojil do diskuse.

Ten prý považuje superkoncepci ministerstva dopravy v podobě, v jaké je navržená, za „nemravnou“. Na zasedání hospodářského výboru upozornil na zoufalou situaci Přerova i náměstek primátora Josef Kulíšek (ODS).

„Doufáme, že materiál v té verzi, v jaké je navržený, neprojde. Všichni jsme se shodli na tom, že dálnice D1 je komunikace evropského významu a bylo by nekoncepční, kdyby na ní chyběl pouze jediný úsek o délce šestnácti kilometrů,“ řekl Kulíšek.

Prioritou dálnice i průtah

Podle něj se zástupci hospodářského výboru jasně dohodli na prioritách Olomouckého kraje.

„Kromě stavby úseku dálnice D1 Říkovice – Přerov je to i vnitřní průtah městem,“ upřesnil Kulíšek.

Člen hospodářského výboru sněmovny a přerovský zastupitel Josef Nekl (KSČM) tvrdí, že je zpracovaná superkoncepce rezortu dopravy špatná.

„Hospodářský výbor proto rozhodl, že by takový materiál neměl do vlády vůbec jít. I když nemůžeme věc zcela ovlivnit, informovali jsme už vládu o tom, že nepodpoříme rozpočet na příští rok, který k tomu ministerstvo dopravy předloží. Chceme na ni vytvořit tlak, aby začala o věci více přemýšlet,“ podotkl Nekl.

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) dosud neodpověděl přerovským zastupitelům na výzvu, kterou schválili na svém mimořádném zasedání koncem ledna. Požadovali v ní, aby se dálnice z Říkovic do Přerova začala stavět nejpozději v roce 2015.

„Nejhorší zpráva pro občana Přerova je, že strategie ministerstva, která se projevila v této supervizi, o dálničním obchvatu města až do roku 2025 vůbec nemluví,“ vysvětloval tehdy náměstek přerovského primátora Dušan Hluzín (TOP 09).

Podpora obyvatel

Přerovští zastupitelé se na jednání shodli, že nejen tuto stavbu, ale i vnitřní průtah městem, už není možné oddalovat. Ovzduší ve městě je totiž katastrofálně znečištěné částicemi polétavého prachu, což se podepisuje na zdraví obyvatel. Přerov se navíc kvůli chybějícímu napojení na dálnici nemůže rozvíjet.

„Žádnou odpověď na naši výzvu jsme zatím od ministra nedostali,“ shrnul mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal. Snahy radnice má podpořit i petice, pod niž se můžou až do 10. března podepisovat obyvatelé města.

Například v Městském informačním centru v Kratochvílově ulici už je zaplněno podpisy osmačtyřicet archů. „Celkem jsme jen u nás posbírali na 576 podpisů,“ upřesnila pracovnice centra.

Reakce ministerstva?

A jak vnímá snahy Přerovanů prosadit dálnici ministerstvo dopravy?

„Superkoncepce je materiál, který se budoval půl roku a musí procházet delším časovým rozborem. Nemůžeme reagovat na každý mediální výstup, ale pouze na relevantní data. Pokud budou zaslána ministerstvu, můžou se do superkoncepce zapracovat,“ uvedl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Podle něj vznikne finální dokument až v létě.