Přerov čeká na poslední úsek dálnice D1 už přes dvacet let - denním chlebem řidičů jsou nekonečné kolony a zhoršená kvalita ovzduší se podepisuje i na zdraví lidí. Stavbu dálnice mezi Říkovicemi a Přerovem ale brzdí obstrukce ekologických aktivistů Děti Země a Krajina Dluhonice, jejichž výčet je nekonečný.

Naposledy napadli změnu územního rozhodnutí, o níž rozhodoval Krajský úřad Olomouckého kraje. Ten změnu územního rozhodnutí potvrdil a dal stavbě úseku zelenou.

„Mohu potvrdit, že jsme zrušili rozhodnutí Krajského úřadu Olomouckého kraje a vyhověli žalobě Dětí Země a Krajiny Dluhonice. Bližší informace ale můžeme poskytnout až ve chvíli, kdy bude doručeno písemné odůvodnění všem účastníkům řízení,“ konstatovala mluvčí Krajského soudu v Ostravě Klára Krystynová.

V žalobách hodlají pokračovat

Ekologičtí aktivisté proti stavbě dálnice protestují dlouhodobě. Šéf Dětí Země Miroslav Patrik už dříve vysvětloval, že chce chránit živočichy a rostliny - zvlášť chráněné druhy jako skokan štíhlý, volavka bílá nebo žluva hajní by prý neměly stavbou trpět.

Druhým dechem ale dodává další požadavek - na odchýlení trasy dálnice o sto padesát metrů od Dluhonic, a to na východ směrem k Přerovu.

Nynější verdikt soudu ho potěšil.

„Je zajímavé, že specializovaný senát Krajského soudu v Ostravě během dvaceti dní zrušil územní rozhodnutí pro dálnici D52 kolem Mikulova a nyní i územní rozhodnutí pro dálnici D1 kolem Přerova, takže je imunní vůči vnějším vlivům různých zájmových skupin. Žaloby mají sedm bodů, takže je teď pouze jisté, že aspoň jeden z nich byl oprávněný ke zrušení rozhodnutí krajského úřadu, který postupoval v rozporu se zákonem,“ řekl s tím, že Děti Země hodlají v žalobách dál pokračovat.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předpokládalo, že by mohlo být vydáno stavební povolení už na jaře příštího roku a stavba za zhruba 8 miliard korun by se mohla rozběhnout v červenci 2021.

„Všechny kroky provádíme souběžně tak, abychom byli úsek schopni v příštím roce zahájit,“ ujišťoval v létě v Přerově generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Důvod je logický - obstrukce by totiž mohly vážně zkomplikovat přípravy stavby, která musí začít nejpozději v listopadu 2021 - tehdy totiž vyprší lhůta pro udělenou výjimku z EIA.

Petice proti odpůrcům stavby

Ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala nechce v tuto chvíli verdikt Krajského soudu v Ostravě příliš komentovat. „Soud vrátil krajské rozhodnutí zpátky na kraj. Dokud nemáme v ruce odůvodnění a nevíme, proč se tak stalo, nejsme schopni ani reagovat. Také dopad nedokážeme vyhodnotit, protože nevíme, co bylo důvodem - zda formální nedostatky nebo něco jiného,“ shrnul.

Stejně reaguje i kraj. „Vzhledem ke skutečnosti, že jsme dosud neobdrželi písemné vyhotovení rozsudku včetně odůvodnění, nelze se k této záležitosti podrobněji vyjádřit,“ uvedla mluvčí olomouckého hejtmanství Eva Knajblová.

Pro Přerov není verdikt soudu dobrá zpráva. „Každé zdržení úseku dálnice D1, který bude tvořit i obchvat Přerova, je pro město a jeho obyvatele velmi špatné,“ komentoval to radní pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).

V Přerově teď vzniká nová iniciativa - petice proti odpůrcům dostavby D1, kterou organizuje mimo jiné i bývalý primátor města Jiří Lajtoch. Pod elektronickou petici se už podepsalo na 1350 občanů a další se připojují.

Staví se průpich

Neúnosnou dopravní situaci Přerova teď zachraňuje stavba vnitřního průtahu městem, která zahrnuje mimoúrovňové křížení v Předmostí, rozšíření Polní ulice na čtyřpruh a navazující průpich. Jeho stavba začala koncem září. Auta tak projedou po estakádě nad železniční tratí a budou pokračovat rozšířenou Polní směrem k autobusovému nádraží.

Začátek průpichu je na křižovatce ulic Komenského, Velké Novosady a Kojetínská, silnice protne areál Juty a napojí se na Tovární ulici u autobusového nádraží. Stavba průpichu přijde na 189 milionů korun. Už teď je jisté, že vnitřní průtah městem je blíže své realizaci než dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem.