Jak po tak dlouhé době přešlapování na místě vnímáte rozhodnutí vlády, která nakonec dala zelenou variantě strategické průmyslové zóny se zachováním letiště?Olomoucký hejtman Jiří Rozbořil na jednání o dopravě v Přerově.

V první řadě jsem rád, že vláda vůbec rozhodla. Otázka strategické průmyslové zóny se totiž řešila hodně dlouho. Počin vlády je prvním předpokladem k tomu, aby se věci posouvaly dál. Byli jsme původně pro strategickou zónu bez letiště a v době, kdy jsme připravovali změnu zásad územního rozvoje, byly ve hře obě varianty. Musím ale přiznat, že mě nepřekvapilo rozhodnutí vlády o variantě s letištěm – protože k tomu směřoval vývoj.

Přece jen – není pro vás zklamáním, že se nepodařilo prosadit velkou zónu typu Darwin?

Přestože jsme ji prosazovali, zklamání to není. Je několik aspektů, které změnily naše původní rozhodnutí. Situace se hodně změnila, zejména v té bezpečnostní otázce. Pro armádu je důležité mít záložní letiště, což souvisí s možností aktivní obrany. A letiště v Bochoři k tomuto účelu slouží. Alfou a omegou je, aby se podařilo vytvořit nové pracovní příležitosti pro region a snížit nezaměstnanost. A je dost možné, že pokud budou ve strategické zóně menší investoři, budou se lépe shánět i pracovníci.

Nejvíce diskutovaným tématem je teď stavba dálnice D1 z Říkovic do Přerova. Právě na ní záleží, zda zóna přitáhne zajímavé investory. Je pravda, že stavbě hrozí zpoždění a bude nutné přepracovat posudky EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí?

Tento týden se konalo Moravské dopravní fórum a na tom zaznělo, že se bude muset změnit EIA pro úsek Říkovice – Přerov. To by mohlo zpozdit stavbu o rok, ale možná i o tři nebo o čtyři roky.

Míří už do strategické průmyslové zóny v Bochoři konkrétní investoři?

To je spíše otázka na CzechInvest. Vstup do České republiky ale nyní avizuje čtyřicet investorů a doufejme, že některý z nich zakotví právě u nás. Přece jen – počet průmyslových zón v republice není neomezený. Prodlouženou rukou státu je státní podnik LOM, se kterým bychom chtěli iniciovat schůzku, a to i za účasti zástupců města Přerov a obce Bochoř. Chceme vědět, kam se to bude dál ubírat. Je potřeba, abychom se také společně domluvili na dalším postupu.

Olomoucký kraj v minulosti podporoval myšlenku Regionálního letiště. Jak se na tento projekt s odstupem času díváte?

Civilní doprava, jaká je na letišti teď, nezanikne a tento režim zůstane zachován. Myšlenka Regionálního letiště Přerov byla ale o něčem jiném a já jsem tomu nebyl nakloněn, protože by takový projekt podle mého názoru nebyl rentabilní. Máme letiště v Ostravě a Brně, nevyplatilo by se to.