Kromě velké slávy ale vyvstaly otázky - zatím není jasné, kdy bude D1 kompletní.

Úsek dálnice od Kroměříže končí v poli u Říkovic, ve směru od Lipníku zase u Předmostí.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík na slavnostním otevření slíbil, že se bude stát snažit stavbu co nejrychleji dokončit.

„Příprava trvá neúměrně dlouho, až třináct let. To je pro mě naprosto nepřijatelné. Vláda schválila novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Chceme procesy zjednodušit tak, aby bylo vydáváno jednotné závazné stanovisko, které nahradí patnáct různých razítek a patnáct různých přezkumů,“ konstatoval ministr.

Stavbě posledního úseku D1 mezi Říkovicemi a Přerovem brání delší dobu ekologičtí aktivisté.

Olomoucký stavební úřad sice minulý měsíc schválil změnu územního rozhodnutí pro stavbu úseku, ale šéf spolku Děti Země Miroslav Patrik už se nechal slyšet, že se odvolá.

„Pakliže padnou odvolání do změny územního rozhodnutí, chci jednat s Miroslavem Patrikem a hovořit s ním o důvodech, proč takto postupují. Domnívám se, že tyto důvody nevedou k tomu, aby dálnice propojila města. Je to v neprospěch řidičů a v neprospěch regionu,“ uvedl šéf rezortu dopravy.

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla je reálným odhadem zahájení stavby úseku Říkovice - Přerov srpen 2021.

„Musíme projít dvěma správními řízeními. Dá se očekávat, že se tato sdružení odvolají do všech procesů,“ řekl.

Auta od Olomouce krotí semafor

Nový dálniční úsek propojuje dálnici D1 od Přerova s dálnicí D35 od Olomouce a se silnicí I/47. Pro údržbu dálnice D1 mezi Lipníkem a Přerovem byla na podzim zahájena stavba nového areálu Střediska správy a údržby dálnic Přerov. Než bude dokončen, bude zajišťovat údržbu středisko v Kocourovci.

Aby po zprovoznění úseku nezhoustla doprava v Přerově, řídí tok vozidel od Olomouce semafor.

„Je dynamicky řízený a upřednostňovaný směr je Olomouc - Přerov. Po čtyřiadvaceti hodinách dojde k vyhodnocení intervalů a případné úpravě tak, aby se netvořily kolony,“ upřesnil Tomáš Hrdý, vedoucí úseku výstavby dálnic brněnského závodu ŘSD.

Dvacet čtyři mostů, tři mimoúrovňové křižovatky

Dálnice mezi Lipníkem a Přerovem se začala stavět v roce 2015 a zbudování úseku trvalo čtyři roky.

Součástí čtrnáctikilometrového úseku dálnice jsou tři rozsáhlé mimoúrovňové křižovatky, 24 mostů, 7 kilometrů protihlukových stěn a 19 portálů dopravního značení s velkoplošnými dopravními značkami.

O náročnosti projektu vypovídá i spotřeba a objem materiálu, použitého na stavební konstrukce.

„Na 14,312 kilometrech dálnice jsme položili 230 tisíc metrů čtverečních betonových a 150 tisíc metrů čtverečních živičných vozovek, a dále pak 30 kilometrů dálniční kanalizace. Postavili jsme 19 portálů dopravního značení s velkoplošnými dopravními značkami a po celé trase vybudovali dálniční SOS systém včetně meteostanic, automatických sčítačů dopravy a kamerového dohledu,“ vyjmenoval ředitel projektu Aleš Novák.

Instalováno bylo 7 kilometrů protihlukových stěn, 35 kilometrů svodidel a v těsné blízkosti dálnice vzniklo i 14 nových retenčních a usazovacích nádrží.

Náročná byla především stavba čtyřiadvaceti mostů. Technicky nejsložitější pak stavba mostního objektu u Lipníku nad Bečvou. Vedle sebe se totiž stavěly hned čtyři mosty, každý o délce 103 metrů. Kvůli složité geologii místa se musel změnit projekt a jeden most byl prodloužen ze 70 na celkových 103 metrů.

Moderní výstavbu projektu zajistila firma Skanska, která je zhotovitelem, i díky 3D modelování technologie BIM.

„Tuto technologii jsme využívali především pro řízení stavebních strojů. Velmi se tím se urychlovala práce, protože nebylo třeba před zahajováním práce vytyčovat geodeticky. Použití 3D modelu také výrazně přispívá k bezpečnosti práce, zejména při výkopech kanalizace,“ uzavřel Aleš Novák.