V křesle ministra dopravy se od vzniku samostatné České republiky vystřídalo osmnáct různých politiků a každý z nich měl jinou představu o nutnosti dálnice na Přerovsku.

Slibem nezarmoutil už v roce 1998 Antonín Peltrám (ČSSD), Vít Bárta (Věci veřejné) zase v roce 2010 všechny dopravní projekty v Přerově zmrazil - včetně těch na železnici.

Dálnici se začalo blýskat na lepší časy až za éry ministra dopravy Antonína Prachaře z hnutí ANO v roce 2014, který je z regionu.

Na dokončení "tlačil"

Na urychlení stavby D1 v úseku Lipník - Přerov a Říkovice - Přerov po něm naštěstí „tlačili“ i jeho nástupci - včetně Vladimíra Kremlíka.

Dnes už bývalý šéf rezortu dopravy Kremlík za dokončení dálnice bojoval a chtěl se kvůli tomu tento týden sejít i se šéfem ekologických aktivistů Děti Země Miroslavem Patrikem, který stavbu desetikilometrového úseku mezi Říkovicemi a Přerovem blokuje. Ze schůzky už ale sešlo.

„Příprava stavby trvá neúměrně dlouho, až třináct let. To je pro mě naprosto nepřijatelné. Vláda schválila novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Chceme procesy zjednodušit tak, aby bylo vydáváno jednotné závazné stanovisko, které nahradí patnáct různých razítek a patnáct různých přezkumů,“ řekl na slavnostním otevření úseku dálnice Lipník - Přerov Vladimír Kremlík.

Priorita vlády

Vedení rezortu dopravy nyní mírní obavy z toho, že by se po jeho odchodu mělo něco zásadního změnit. Alespoň ne ve věci přípravy úseku dálnice D1 Říkovice - Přerov.

Po kompletním dokončení má totiž D1 sloužit jako klíčové spojení mezi průmyslovými a ekonomickými centry na ose Praha - Brno - Ostrava.

„Dokončení dálnice D1 v úseku Říkovice - Přerov je prioritou vlády a se změnou ministra se na tom nepochybně nic nezmění,“ ujistil mluvčí rezortu dopravy František Jemelka.

"Potřebujeme vyhrát dva soudy"

Podle Ředitelství silnic a dálnic brzdí stavbu nadále především obstrukce ekologických aktivistů Děti Země. Ti podali loni v prosinci odvolání proti změně územního rozhodnutí na stavbu dálnice D1 v úseku u Říkovic s tím, že jim vadí kácení jednoho stromu a keřů v okolí trasy.

„Zda a kdy bude dálnice dokončena, záleží především na odvolacích procesech. Potřebujeme vyhrát dva soudy - jeden o územní rozhodnutí a druhý o stavební povolení,“ konstatoval šéf brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Podle něj byla snaha bývalého ministra dokončit dálnici veliká.

„Patří mu dík za to, že se v této věci tak angažoval. Od schůzky s Miroslavem Patrikem jsem si ale osobně nic nesliboval, protože pro Děti Země je to principiální záležitost,“ poznamenal.

Primátor: Proces probíhá

Odchodu ministra dopravy lituje přerovský primátor Petr Měřínský (ANO).

„Poznal jsem ho jako rozumného člověka, který měl zájem na urychleném řešení našich dopravních problémů. V souvislosti s dálnicí ale probíhá nějaký proces a nevidím důvod, proč by do něj měl nový šéf rezortu dopravy nějak negativně zasáhnout. Dokončení dálnice je prioritou vlády,“ konstatoval.

Přerov po zprovoznění úseku dálnice D1 ve směru od Lipníku zápasí s nárůstem kamionové dopravy. Řidiče nákladních aut z Polska a okolních zemí totiž navigace navádí do města a hlídky strážníků i policistů musejí kamiony odklánět. Nejhorší je situace na příjezdových cestách - v ulici Velká Dlážka a ve Dvořákově ulici.

„V intenzivních kontrolách kamionů budeme dál pokračovat tak, abychom je dostali z města. Chceme také upravit dopravní značení, aby bylo pro řidiče přehlednější,“ nastínil jedinou možnost, jak zabránit totálnímu ucpání města auty, první muž přerovské radnice.