Námitku podjatosti aktivisté nově vznesli i proti krajským úředníkům z oddělení stavebního řádu odboru strategického rozvoje.

Námitku ale kraj neuznal.

Odvolání proti změně územního rozhodnutí na stavbu dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem podalo šest občanů Dluhonic a tři spolky.

Krajský úřad Olomouckého kraje obdržel odvolání spolku Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu, občanského sdružení Krajina Dluhonice a dalších koncem ledna.

„Jeden z odvolatelů uplatnil námitku podjatosti oddělení stavebního řádu odboru strategického rozvoje. Vedoucí odboru o námitce rozhodl tak, že jí nevyhověl,“ konstatovala Eva Knajblová, mluvčí olomouckého hejtmanství.

Vzhledem k tomu, že byla odvoláními napadena i všechna závazná stanoviska, předložená k záměru, požádal odbor strategického rozvoje Krajského úřadu Olomouckého kraje všechny příslušné nadřízené správní orgány o jejich přezkoumání.

„Nyní se čeká na výsledek požadovaných přezkoumání,“ doplnila.

Archeologové při bádání v domě na Horním náměstí v Přerově narazili na vzácný objev – hradbu původního pozdně románského či raně gotického kastelánského hradu.
V centru Přerova odkryli základy královského hradu

Posuňtě trasu na východ

Šéf Dětí Země Miroslav Patrik, který proti dálnici D1 Říkovice - Přerov dlouhodobě brojí, už dříve vysvětloval, že chce chránit živočichy a rostliny. Zvlášť chráněné druhy jako skokan štíhlý, volavka bílá nebo žluva hajní by prý neměly stavbou trpět.

Nesouhlasí ani s povolením vykácet strom a keře na úseku dálnice. A druhým dechem dodává další požadavek - na odchýlení trasy dálnice o sto padesát metrů od Dluhonic, a to na východ směrem k Přerovu.

„Naše odvolání proti změně územního rozhodnutí má deset bodů, v nichž upozorňujeme na chyby procesu EIA v roce 2000, jenž neposoudil varianty dálnice mimo Dluhonice, a na chyby závazného stanoviska EIA z roku 2016, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Žádáme také o přezkum závazných stanovisek,“ řekl už dříve předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Několik let plánuje město cyklopodjezd mezi Přerovem a Předmostím. Teď je už projekt blízko realizaci
V Předmostí začnou stavět tubus pro cyklisty

Hra o čas

Podle šéfa brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Davida Fialy se hraje o čas. Pokud stavba úseku dálnice D1 Říkovice - Přerov nezačne do listopadu 2021, hrozí, že propadne platný posudek EIA o vlivu stavby na životní prostředí.

„Dělají jen to, co jim procesně správní řád umožní a logicky využijí každé možnosti. Oblíbená je i podjatost, se kterou už jednou historicky v Přerově uspěli,“ komentoval poslední kroky aktivistů Děti Země David Fiala.

Námitka podjatosti, kterou aktivisté podali už dříve na úředníky stavebního úřadu přerovského magistrátu, zdržela povolování stavby dálnice téměř o rok. Obsáhlá dokumentace se kvůli tomu musela přesunout na olomoucký magistrát.

„Je to pořád stejná skupina, která tyto námitky podává. Pro nás jsou to v uvozovkách známé spolky, které mají stejné argumenty, ale často i totožné dokumenty - jen s jinou hlavičkou a podpisem. Procesní obstrukce nemají jiný význam než čas - můžou se totiž upínat k datu listopad 2021. Celý rok máme na to, aby bylo pravomocné územní rozhodnutí,“ doplnil.

Marek Dostál
Odhodlaný Marek Dostál: Když neuspěji, zbývá mi Ústavní soud

Kompenzace Dluhonicím

Na kompenzace Dluhonicím, kde zbývá vykoupit několik posledních pozemků, stát nedávno přiklepl částku 132 milionů korun. Za tyto peníze se mají v obci opravit silnice a chodníky, ale počítá se i s vybudováním rozvojové zóny pro stavbu rodinných domů či stezkou pro pěší mezi Přerovem a Dluhonicemi. Kompenzace má financovat Olomoucký kraj s pomocí peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

„Plnění kompenzačních požadavků dává ve vztahu k Dluhonicím smysl jen za předpokladu, že stavba dálnice D1 Říkovice - Přerov začne v roce 2021. Nebudeme chtít začít s plněním kompenzací dříve, než budeme mít povolení na dálnici,“ konstatoval David Fiala.

Setkání občanů Dluhonic s premiérem Andrejem Babišem kvůli stavbě D1, listopad 2018. Šéf ekologické organizace Děti Země Miroslav Patrik (vlevo).
Dluhonice dostanou kompenzaci za D1. Co vše za 132 milionů bude?

Radní: Věříme, že upřednostní zájem většiny

O rychlé zahájení stavby usiluje i město Přerov. Hlavním důvodem jsou nejen dlouhé kolony, které se ve městě tvoří po zprovoznění úseku D1 mezi Lipníkem a Přerovem, ale i zdraví obyvatel.

„Všechny obstrukce ekologických aktivistů vedou k jediné věci - co nejvíce oddálit stavbu posledního úseku dálnice D1. Těmito kroky ale trpí zdraví deseti tisíců obyvatel Přerova a na situaci doplácejí všichni, kteří musejí městem projíždět. Věříme, že budou dotčené orgány postupovat v zájmu většiny,“ uzavřel přerovský radní pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).

Jednou z letošních finalistek soutěže královny krásy Miss Czech Republic 2020 je i Tereza Blaťáková z Přerova.
Tereza z Přerova je ve finále Miss: Makám, abych "zakulatila" spodní část