Podobný postup se zveřejněním podkladů pro rozhodnutí proběhl loni u D49, kdy od zveřejnění podkladů trvalo zhruba čtyři a půl měsíce, než bylo vydáno pravomocné stavební povolení.

Stavby si jsou svým způsobem velmi podobné: mají své velmi zaryté odpůrce, kteří hledají v každém dokumentu skulinu, jak povolení napadnout.

Stejným tempem by mohlo mít Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pro D1 povolení v listopadu. Situaci může ale zkomplikovat ještě soud o územní rozhodnutí.

Vizualizace dálnice D55 Olomouc - Kokory
D55 Olomouc - Kokory: ŘSD hledá firmu, která úsek postaví

Podle Mátla je již 93 % pozemků pro stavbu vykoupeno, běží několik vyvlastňovacích řízení. V prvních případech došlo nakonec k dohodě mezi Přerovem a vlastníky nemovitostí a namísto vyvlastnění dojde k odkupu.

ŘSD už vybralo zhotovitele stavby, zakázku získalo sdružení Strabag, Doprastav a IDS.

 „Smlouva se zhotovitelem stavby bude podepsána až po nabytí právní moci stavebného povolení na hlavní trasu,“ dodal Mátl.

Vizualizace dálnice D1 u Přerova - záběr z videoprezentace ŘSD
Další soudy kolem D1 u Přerova. Spor se po stížnosti Dětí Země vrátil do Ostravy

D1 u Přerova zaměstnává roky úřady a soudy. Zatím posledním rozhodnutím bylo částečné vyhovění kasační stížnosti Dětí Země ohledně územního rozhodnutí.

Spor se týká zákonnosti verdiktu Krajského úřadu Olomouckého kraje z loňského dubna o změně územního rozhodnutí pro dálnici. Krajský soud v Ostravě žalobu Dětí Země loni v září odmítl, nyní ji musí projednat znovu.

Nové sportoviště, které se má stát náhradou za  stávající hřiště v Dluhonicích, jež protne dálnice, budují stavebníci. Pracuje se i na přístupové cestě.
V Dluhonicích už staví nové sportoviště jako náhradu za D1