Ministr dopravy Karel Havlíček, který si přijel ve čtvrtek prohlédnout významné dopravní stavby v Přerově, ujistil, že je dokončení úseku D1 pro jeho rezort prioritou.

„Dobrou zprávou je, že Krajský úřad v Olomouci potvrdil změnu územního rozhodnutí, takže bychom měli do konce srpna zahájit řízení o stavebním povolení. Věříme, že v příštím roce začneme stavět a dálnice bude dokončena v roce 2024,“ řekl v Přerově ministr dopravy Karel Havlíček, který se prošel po nové estakádě nad tratí, ale zajímal se i o klíčovou stavbu na železnici – druhou etapu modernizace koridoru.

Ilustrační foto
Mezi Přerovem a Olomoucí postaví cyklostezku. A kdy dálnici?

"Ekologické subjekty komplikují výstavbu"

Úsek dálnice D1 mezi Lipníkem a Přerovem byl dokončen loni v prosinci a po jeho zprovoznění doprava ve městě ještě více zhoustla.

Navazující stavba Říkovice - Přerov vázne, protože ji blokují ekologičtí aktivisté Děti Země a někteří lidé z Dluhonic, kteří napadli změnu územního rozhodnutí. Kraj jejich námitky neuznal.

„Dokončení dálnice je pro rezort jedna z největších priorit, protože je to klíčová tepna. Děti Země si berou jako rukojmí města, obyvatele, řidiče i investory, což je nám nesmírně líto. Na tomto příkladu je naprosto zřejmé, jak náročné je veškeré povolovací řízení, a jak různé ekologické subjekty komplikují celý proces výstavby. Není přece normální, aby jedna generace čekala na stavbu, která má několik kilometrů - i když na ni máme finance, kapacitu a lidé si ji přejí. Proto jsme také změnili liniový zákon,“ konstatoval ministr dopravy.

Ilustrační foto
D1 u Přerova má zelenou, ekologové neuspěli s odvoláním

Konkurz na stavbaře ještě letos

Podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Davida Fialy nabyla změna územního rozhodnutí právní moci 23. června.

„V měsíční lhůtě pro podání žalob zatím víme o pěti - tři podaly Děti Země, jednu Krajina Dluhonice a pak fyzické osoby z Dluhonic,“ upřesnil.

Žaloby ale nemají odkladný účinek, takže příprava úseku D1 může pokračovat.

Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že požádá o vydání stavebního povolení koncem srpna. Pokud by bylo vydáno na jaře příštího roku, mohla by se stavba za zhruba 8 miliard korun v červenci 2021 rozběhnout.

„Dají se samozřejmě očekávat odvolání ze strany sdružení, která protestují. Všechny kroky ale provádíme souběžně tak, abychom byli stavbu schopni v příštím roce zahájit. Ještě letos na podzim zahájíme výběrové řízení na zhotovitele stavby,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Setkání občanů Dluhonic s premiérem Andrejem Babišem kvůli stavbě D1, listopad 2018. Šéf ekologické organizace Děti Země Miroslav Patrik (vlevo).
Dluhonice dostanou kompenzaci za D1. Co vše za 132 milionů bude?

Estakáda se rozjede na jaře

Mnohem blíže ke svému cíli je stavba mimoúrovňového křížení v Předmostí, která výrazně ulehčí dopravě v této části města.

Estakáda nad železniční tratí odvede dopravu z podjezdu v Předmostí a auta se plynule napojí na Polní ulici.

„V současné době dokončujeme stavbu hlavního objektu - mostní estakády - a chybějí nám poslední čtyři pole z osmnácti. Do konce srpna by měla být estakáda vybetonovaná, a potom budeme práce dokončovat. Klíčovým termínem je pro nás 31. květen 2021, kdy by měla být průjezdná estakáda a s ní i ulice Polní,“ nastínil Martin Smolka, ředitel olomoucké správy ŘSD. Doprava má být svedena na novou estakádu koncem května 2021.

Vizualizace dálnice D52. Ilustrační foto.
Dostavba dálnice na Vídeň: čtvrt století bez posunu a přibývají další komplikace