„Jsem rád, že město navazuje na svou tradici, kdy se nebálo odvážných staveb. Měli jsme tady první železobetonový most v Rakousko-Uhersku, první padákovou věž na Středomoravské výstavě a dnes tu máme i první cyklověž na Moravě," řekl radní a vedoucí projektového týmu Jan Horký (SpP).
Cyklodům vybudovala v prostoru u prvního nástupiště vlakového nádraží firma Systematica, a to za cenu 9,5 milionu korun. Systém obsluhy je podle jednatele společnosti Rudolfa Bernarta jednoduchý.
„Cyklista vstoupí do bezpečnostní zóny, která je označena žlutou barvou, najede s kolem přede dveře, systém ho zaznamená a otevře otvor pro přední kolo. Pak stačí zmáčknout tlačítko start a systém kolo uchopí, zaparkuje na pozici a vydá lístek," přiblížil. Celá operace trvá dvacet až třicet sekund.
„Když chce majitel svůj bicykl zpět, přijde k platebnímu terminálu, načte lístek, a ten pak vyčíslí parkovací dobu s tím, že za den se platí pět korun. Ve chvíli, kdy si spáruje platbu, systém sám přiveze kolo," pokračoval.
Služba pro obyčejné lidi, nedráždí
Velkou výhodou je, že mohou lidé na monitoru u vstupu sledovat, co se s jejich kolem děje. Cyklisté si v parkovacím domě mohou odložit na řidítkách kola i přilbu, takže nebudou muset řešit problém, kam s ní. Držitelé slevové In Karty, cestující s Českými drahami, navíc od března nemusejí za parkování v cyklodomu platit.
O bezpečnost svých kol se jejich majitelé bát nemusejí, vstupní prostor totiž střeží kamery. Zástupce zhotovitele prý ale nemá strach z toho, že by se cyklodům stal terčem vandalů.
„V Hradci Králové se nám nestalo, že by na něj někdo zaútočil, a to kolem táhly tlupy sparťanských fanoušků z fotbalového stadionu na vlak. Možná je to tím, že je cyklodům službou pro obyčejné lidi, a tak není prvkem, který by tolik iritoval," soudí.
Půjčka nebude potřeba
Podle náměstka přerovského primátora Petra Měřínského (ANO) město nakonec nebude na financování cyklodomu čerpat úvěr od České spořitelny. Získalo totiž pětimilionovou dotaci od státu.
„Ty peníze už máme na účtu. Není třeba si tedy brát půjčku, za kterou bychom ručili po dobu desíti let. Přerovská rozvojová si půjčí od města tři miliony a bude je splácet," vysvětlil.
Cyklodomu požehnal během slavnostního otevření i přerovský farář Pavel Hofírek, který ve stavbě spatřuje skrytou symboliku.
„Člověk na kole přijede sám, uschová si ho zde, a dále na svých cestách pokračuje spolu s ostatními. Zdá se mi symbolické, že část života musí člověk strávit sám, ale část můžeme strávit spolu s ostatními," zmínil.
„Druhým momentem je, že člověk, který jede na kole, autobusem, nebo vlakem, má jasný cíl. A snad zná i cestu. To se zase dá duchovně vyložit tak, že je dobré, když lidé ve svém životě mají cíl, za kterým jdou. Kéž by také znali cestu, jak ve svém životě jít a postupovat," uzavřel.