Svá kola zaparkují hned první den v nové cyklověži například přerovský triatlonista Jaroslav Hýzl, který se účastnil několika světových závodů, ale také organizátor soutěží Mamut Tour a Mamut Bike Miroslav Kolář či národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek.

„V současné době se upravuje software věže tak, abychom mohli ve spolupráci s Českými drahami nabídnout držitelům slevové In Karty parkování zdarma. Doufám, že to bude co nejdříve," uvedl radní a vedoucí projektového týmu Jan Horký (SpP).

118 kol

Cyklodům pojme na 118 kol a lidé ho mohou začít využívat hned poté, co radní slavnostně přestřihnou pásku. Město se nechalo inspirovat parkovacím domem pro kola, který je v Hradci Králové.

„Cyklista najede s kolem na plošinu, zaplatí pětikorunu na den – a speciální výtah jeho kolo vyveze a uloží do příslušné přihrádky. Celý proces netrvá více než 25 vteřin," přiblížil.

Za pět korun

Za pět korun tak bude mít majitel kolo nejen v úschově, ale především v bezpečí před případnou krádeží, poškozením či nepřízní počasí. Kolo si vyzvedne prostřednictvím žetonu. Výhodou je i to, že si může cyklista v pronajaté kóji uschovat přilbu či zavazadlo.

Cyklodům má podle přerovského cyklokoordinátora Jiřího Janalíka také estetickou hodnotu a pomůže zkrášlit přednádražní prostor. Právě fakt, že lidé nemají kde odstavit svá kola, byl také jedním z hlavních důvodů, proč se město do záměru pustilo.

Cyklodům v Přerově buduje firma Systematica, a to za cenu 9,5 milionu korun. V této částce je zahrnuto dodání spodní stavby, oplocení a zpevněné plochy subdodavatelem Skanska za 810 tisíc korun. Firma CC – construction & consulting pak zajišťuje za 248 tisíc korun inženýring a koordinaci v místě.

Kritika opozice

Investorem stavby je městská společnost Přerovská rozvojová, která na tuto akci získala dotaci pět milionů korun. Dva miliony jí půjčí město Přerov, zbývající tři pak tvoří úvěr od České spořitelny. Ten bude splácen z reklamy, která by měla přinést až 650 tisíc korun ročně.

Na jednání přerovského zastupitelstva se v minulých měsících kvůli financování cyklověže vedly vášnivé diskuse. Opozice kritizovala především to, že byli zastupitelé seznámeni se způsobem financování až poté, co se koplo do země.

Upozornila navíc na to, že jediným společníkem a jednatelem společnosti CC construction & consulting, s. r. o., která se na zakázce podílí, je bývalý ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO.

Podle radního Jana Horkého je ale financování cyklodomu zajištěno a město má obdržet na tuto akci dotaci pět milionů korun. „Ta už je schválená a čekáme, až peníze přijdou," uzavřel.