Prvky z retro reflexního materiálu musí mít na sobě podle novely každý chodec, který jde po krajnici v místě se sníženou viditelností mimo obec nebo tam, kde chybí veřejné osvětlení.

„Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích," uvádí se v novele.

„Chodci si většinou svítí na cestu baterkami nebo mobilními telefony, což je nedostatečné. Nejsou totiž zezadu vidět a šofér je může snadno přehlédnout," řekla krajská policejní mluvčí Marta Vlachová s tím, že právě tito lidé bývají nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu.

Na Přerovsku došlo v minulých letech kvůli nezodpovědnosti chodců k mnoha neštěstím. Nejkritičtějším místem je čtyřproudá komunikace ve směru z Olomouce na Ostravu v Hranicích. Několik chodců zde při přebíhání zemřelo, nebo utrpěli těžké zranění. Nebezpečným úsekem je ale i i Kokorský kopec a nehody se staly i na silnici ve směru na Želatovice nebo Čekyni.

Zatím žádné pokuty

Policisté v kraji se na kontroly chodců zaměřují už od loňského roku a snaží se je poučit o tom, jak je důležité, aby se při chůzi po neosvětlené komunikaci chránili. Kontroly by se měly konat i na Přerovsku.

„Zatím jsme nemuseli udělit žádné pokuty, chodci jsou zodpovědní. Pokud by ale někdo šel mimo osvětlenou zónu a vrávoral po silnici, může být i vykázán a za svůj prohřešek zaplatit," doplnila mluvčí.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která začala platit, přináší celou řadu dalších novinek. Vymezuje například jízdu na vozítkách segway. Lidé, pohybující se na tomto zařízení, byli dosud považováni za chodce. Nyní je to ale osobní přepravní prostředek.

„Na osobním přepravníku je možné pohybovat se na chodníku nebo stezce nejvýše rychlostí, srovnatelnou s chůzí. Nesmí ale dojít k omezení chodce. Obec navíc svým nařízením a dopravním značením může omezit provoz vozítek tam, kde jsou podmínky pro jejich použití nevyhovující," upřesnil Jakub Stadler z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Novinka: cyklistická ulice

Velkým průlomem je i takzvaná cyklistická ulice, která má umožnit cyklistům i autům pohyb po jedné komunikaci. Auta na ní ale nesmějí kola omezit a cyklisté jim zase nemohou bránit v průjezdu. Na této ulici bude platit rychlost 30 kilometrů v hodině.

Město Přerov už vytipovává místa, kde by mohly cyklistické ulice vzniknout. „O všech novinkách se budeme bavit na jednání skupiny pro dopravu. Tyto ulice by mohly vzniknout třeba na konci obytných čtvrtí, kde není dopravy příliš, a nevede tudy tranzit – třeba v ulicích Trávník, Dvořákova nebo v Předmostí," navrhuje radní Jan Horký (SpP).

Opatrní by měli být také řidiči, jejichž auto je takříkajíc po sezóně. Podle nově platné legislativy mohou totiž policisté zadržet řidičům malý technický průkaz, pokud při kontrole zjistí, že je jejich auto ve špatném technickém stavu.

Řidiči mají podle novely také povinnost očistit si před jízdou čelní a přední boční sklo od námrazy a sněhu, nebo odstranit kusy ledu či sněhu z nákladu tak, aby se za jízdy nemohly uvolnit.