Skončí základna v Bochoři?

Tento týden se sešli velitelé armádních útvarů v Praze, kde se dozvěděli podrobnosti o chystaných změnách. Mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek potvrdil, že se škrty dotknou některé vojenské základny v republice, odmítl ale upřesnit, jaké.

„Před projednáním Bílé knihy v Bezpečnostní radě státu a ve vládě byla dnes v Praze představena jednotlivým armádním velitelům, kteří by následně měli informovat podřízené. Vojáci se musí nejprve o budoucích plánech dozvědět od svých nadřízených, a teprve potom bude možné z úrovně ministerstva obrany komentovat jednotlivé informace pro média,“ vysvětlil.

Podle něj je v Bílé knize uvedeno pouze to, že armáda doporučuje snížení počtu leteckých základen o jednu. „Nikde ale není napsáno, že to bude právě Přerov,“ konstatoval.

Podle dobře informovaného armádního zdroje, blízkého ministrovi, do Náměště v budoucnu přesídlí transportní vrtulníky Mi-17 z Přerova. Stejný zdroj také říká: „Letiště u Náměště je nejmodernější mezi těmi vojenskými v Česku. Zároveň má armáda záměr rušit několik vojenských letišť. To u Náměště kvůli miliardám i z NATO ale bude fungovat dál. Skončí Přerov, patrně Pardubice.“

Starosta Náměště nad Oslavou Vladimír Měrka už na toto téma hovořil s ministrem obrany Alexandrem Vondrou: „Na přímou otázku, zda k nám místo čtyřiadvacítek přesídlí sedmnáctky, neřekl ne, ale ani to nepotvrdil,“ uvedl.

Smíšené letiště vojáky potřebuje

Odchod dopravních vrtulníků by znamenal ránu pro plány společnosti Regionální letiště Přerov, ve kterém jsou zastoupeny Olomoucký, Zlínský kraj a město Přerov. Ta má naději získat evropskou dotaci na zbudování letiště se smíšeným provozem.

Přerovské letiště získalo už loni na podzim licenci pro civilní lety a má statut neveřejného mezinárodního letiště se smíšeným provozem. Jen do úpravy přistávací plochy a modernizace se v minulých dvou letech investovalo přes sto milionů.

„V první etapě investovaly Olomoucký a Zlínský kraj společně s městem Přerov do přistávací dráhy 63 milionů,“ upřesnil ředitel Regionálního letiště Přerov Petr Polášek.

Ten zatím informace o zrušení základny nepovažuje za definitivní.

„V Bílé knize se konkrétně o Přerovu nepíše, hovoří se pouze o nutnosti zrušení jedné ze základen. Bílou knihu bych tedy v žádném případě nepřeceňoval,“ řekl Polášek. „Jsme však připraveni na obě varianty. Pro Přerov by nebylo dobrou zprávou, kdyby došlo ke zrušení zhruba osmi set pracovních míst. Není to nic, nad čím by se dalo jen tak mávnout rukou,“ dodal.

Společnost Regionální letiště Přerov, v níž mají stejné podíly oba kraje – Olomoucký a Zlínský a město Přerov, má podle něj rezervovanou částku 400 milionů korun z Regionálního operačního programu Evropské unie na projekt smíšeného letiště. Evropská komise má o schválení dotace rozhodovat v květnu.

Vojáci si na změny zvykli

Vojáci z přerovské vrtulníkové základny si už na zprávy podobného typu zvykli a zůstávají klidní. „Bílá kniha je pouze politický dokument, který bude teprve schvalovat vláda. Zatím není jisté, jak se budou věci vyvíjet. My jako vojáci to ale nijak neovlivníme, pouze dostaneme rozkaz a ten musíme splnit,“ sdělil jeden z vojáků, který si přál zůstat v anonymitě.

O zachování bochořské základny usilovali v Přerově v minulosti politici napříč politickým spektrem, její osud totiž visel na vlásku už před lety. „Věc budeme řešit až ve chvíli, kdy to bude aktuální,“ konstatoval jeden z velitelů přerovské základny.

Tygří letka má skončit

Změny nejspíš čekají elitní tygří letku, která se před lety přemístila z Přerova do Náměště nad Oslavou. Tuto informaci už mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek potvrdil. Letka vojenských helikoptér Mi- 24/35 má jako domovskou vojenskou leteckou základnu Sedlec – Vícenice u Náměště nad Oslavou.

Armáda zdůvodňuje svůj krok zastaralou avionikou a nízkou balistickou ochranou. Velitel letky Rudolf Straka už před časem shrnul v rozhovoru pro Deník slabiny stroje. „V čem spočívají? V komunikačním vybavení. Je jen jedno rádio, a tím pádem je možné monitorovat jen jednu frekvenci. Při vojenských operacích je ale nezbytné, aby pilot pracoval na jedné frekvenci a další jednu dvě odposlouchával,“ vysvětlil.

Tygří letka patří v rámci NATO ke špičce a je součástí elitního klubu. Na vojenském letišti u Náměště je nyní těchto bitevních vrtulníků čtyřiadvacet a „obhospodařuje“ je více než stovka lidí. Na vojenských misích v Afgánistánu se ale podle armádních zdrojů osvědčily právě dopravní vrtulníky Mi-17 z bochořské základny, je tedy možné, že se přesunou právě na moderní základnu do Náměště.

HANA JAKUBCOVÁ

PETRA POLÁKOVÁ – UVÍROVÁ

Přerovský deník|Propagujte i svojí stránku