Krajský radní Petr Polášek (ODS) uvedl, že pokuta se týká jen spojů, které byly zpožděny o více než patnáct minut kvůli nedůslednosti drah.

„Nejsou v to započítány spoje, na něž se vztahuje takzvaná vyšší moc, například stavba železničního koridoru,“ řekl Polášek.

Nejčastěji jde o vlaky na trase Nezamyslice-Prostějov-Olomouc, nebo spoje na Hranicku. Jen v září bylo takto zpožděno na pět desítek spojů, v květnu dokonce šedesát. Některé vlaky byly dopravcem dokonce odřeknuty, tedy vůbec nevyrazily na trať.

Olomoucký kraj platí ČD ročně 303 milionů korun za to, že vypravují osobní vlaky v regionu. Peníze vyrovnávají cenu mezi tržbou z jízdného a skutečnými náklady.

Hejtmanství je ze zákona odpovědné za zajištění dopravní obslužnosti. Tuto službu si objednalo právě u Českých drah.

„Je to vlastně obchodní vztah, sankce je zakotvena v obchodní smlouvě. Když si něco platíte, tak to logicky musíte i dostat,“ vysvětlil Polášek.

O pokutě začal kraj uvažovat v polovině září. Mluvčí ČD Ondřej Kubala se dnes pozastavil nad tím, že ČD se o pokutě již podruhé dozvídají z médií.

„Nemáme oficiální výstup z jednání krajské rady a neměli jsme ani možnost seznámit se s výší pokuty, ani s důvody, pro které nás kraj hodlá pokutovat,“ reagoval Kubala.

Tvrdí, že ČD jezdí v regionu na čas v 87 procentech spojů. „S ohledem na rozsáhlou stavební činnost, kterou na kolejích provádí stát, je to dobrý výsledek,“ soudí Kubala.

Polášek dnes ale mezi příčinami vyjmenoval i poruchy lokomotiv, pozdní nástup vlakových čet a další technické závady. Zdůraznil, že spoje zpožděné kvůli stavbám nejsou do výše vyměřené pokuty zahrnuty.

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY Z PŘEROVSKA

Moje PřerovskoSportKulturaPodnikáníČerná kronika