Moped, někdy taky nazývaný fichtl nebo kozí dech, je v České republice legendou. Zjednodušeně řečeno se jedná o kombinaci motocyklu a bicyklu, která se začala vyrábět před půl stoletím. Dnes na silnicích tyto stroje už moc často nepotkáme, přesto mají celou řadu příznivců. Ti z Hané se pravidelně setkávají na závodech, z nichž jeden se konal tuto sobotu právě v Býškovicích.

„Je nás šest týmů, které pravidelně pořádají závody zařazené do seriálu nazvaného Moped Cup Haná. Patří k nim kromě nás například Radvanice, Radslavice nebo Rychtářov, ale jezdí sem i hosté z dalších obcí a měst, například z Králík,“ vypráví ředitel býškovického závodu Marek Mikšík. Muž, který si s chutí také zazávodí, má však dnes plné práce s organizací, a tak na motocykl tentokrát sedne pouze jednou, aby na zkoušku projel trať při zaváděcí jízdě.

„Tady v Býškovicích je to dnes poslední závod sezony, máme zde asi čtyři desítky závodníků na originálních strojích a kolem desítky na upravených speciálech,“ informuje Mikšík. Zároveň i vysvětluje rozdíl mezi oběma kategoriemi. Zatímco originální stroje jsou bez úprav a jezdí maximální rychlostí kolem šedesáti kilometrů za hodinu, po domácky upravené speciály mají vyšší výkon a vytáhnou to i na stovku.

Závodů se účastní opravdu všechny generace. „Máme tady kluky okolo patnácti šestnácti let, kteří mají čerstvý řidičák na malý motocykl, ale taky pár seniorů, kteří jezdí, pokud jim to zdraví dovolí,“ popisuje Mikšík.

Při sledování závodů se divák někdy setká s netradičním výjevem. Občas některý z jezdců na trati zastaví, vytáhne z kapsy šroubovák, něco rychle pošteluje v motoru, pak znovu nakopne svůj stroj a vyrazí opět na trať. „Mopedy jsou takové, že se někdy dají doslova opravit za jízdy. Máme dvě rozjížďky, mezi kterými je půlhodinová přestávka, takže závodníci mají čas dát své stroje dokupy,“ vysvětluje Mikšík.

Mezi obecenstvem je ale i pár jezdců, kterým jejich motocykl vypověděl službu už během zaváděcí jízdy a samotného závodu se kvůli tomu už nemohou zúčastnit. „Zdechlo mi to při rozjížďce, teď mi nezbývá než se jen dívat,“ postěžoval si jeden z nich.

„Na mopedech jsem začal závodit ve svých čtyřiceti letech. To je osm roků nazpět. Jezdím každý rok všech šest závodů, mám už na kontě pár druhých a třetích míst,“ svěřuje se další z účastníků, Aleš Koutný z Žešova na Prostějovsku. Ten na motorku poprvé sednul ve dvanácti letech a láska k motorům mu vydržela až dodnes. A co ho na závodech mopedů baví? „Hlavně to, že je to bezpečné, protože to není příliš rychlé. Více než sedmdesátku z takového stroje nevytáhnete,“ říká Koutný.

Pro býškovické pořadatele je sobotní závod výsledkem několikaměsíční práce. „V pořadatelském týmu je nás celkem pět, ale pomáhají i příbuzní a přátelé, vstříc nám vychází také obec,“ vysvětluje Marek Mikšík. Ten už se těší na 15. října do Rychtářova na Vyškovsku, kde se uskuteční závěrečná akce letošního Moped Cupu Haná, a to vyhlášení výsledků za celou sezonu. (jen)