Využili by je prý nejen místní občané, ale třeba i zaměstnanci chemičky.

„Cítíme to tak, že by mělo město říci, zda tyto zastávky potřebuje. Teď, kdy je rekonstrukce železničního uzlu v Přerově v plném proudu, a chystá se její druhá etapa, jsou pro to ideální podmínky. Jindy už takovou možnost mít nemusíme,“ vysvětlil Jan Horký ze strany Společně pro Přerov, která návrh do zastupitelstva předkládá.

Záměr na vybudování železniční zastávky v Předmostí je starý přibližně deset let.

„Tehdy ale narazil na zamítavé stanovisko Českých drah, které k němu měly dvě připomínky. Tou první byl výškový rozdíl kolejí a druhou pak umístění zastávky v oblouku, což prý není možné,“ vzpomněl mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal.

Zastávka v Dluhonicích kdysi pasažérům sloužila.

„Podle pamětníků to bylo někdy v padesátých nebo šedesátých letech, od té doby ale o její obnovení nikdo neusiloval,“ doplnila regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Veřejná debata

Proč s tímto nápadem opozice přichází? Chce prý zlepšit komfort cestování obyvatel příměstských částí, kteří jsou odkázáni pouze na autobusové spoje.

„Stavba by mohla být začleněna do druhé etapy modernizace železničního uzlu. Dráhy samy o sobě nemají důvod tyto zastávky stavět, aktivita by tedy měla vyjít ze strany města,“ míní Tomáš Tužín ze strany Společně pro Přerov.

Opozice chce kvůli tomu uspořádat 12. dubna v 17 hodin v prostorách Základní školy J. A. Komenského v Přerově veřejnou debatu s obyvateli místních částí Předmostí a Dluhonic, aby zjistila jejich názor na využití zastávek.

„Například v Dluhonicích je nyní stávající dopravna mimo zástavbu, chtěli jsme ji tedy přiblížit více k přejezdu, aby byla využívaná. Mohla by sloužit jak zaměstnancům z chemičky, tak i obyvatelům místních částí,“ vylíčil Tomáš Tužín.

Chtějí i cyklostezku podél trati

Vybudovat nové železniční zastávky ale není zdaleka tak jednoduché. Pokud by na to Správa železniční dopravní cesty kývla, očekává od města finanční účast.

„Do rozjetého vlaku je těžké přidávat nový vagon. Byl by problém s financováním stavby, protože na ni byla poskytnuta evropská dotace. Nevíme, jak bychom třeba vysvětlovali, že nové zastávky nebyly předmětem soutěže,“ nastínil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Posoudit by se muselo i to, zda by provoz nenarušil bezpečnost železniční dopravy a nezpůsobil například komplikace u dálkových vlaků.

„Chápeme demografický vývoj a to, že se potřeby cestujících můžou měnit. Taková investice by však musela mít změřitelný přínos,“ zdůraznil.

Jen vybudování zastávky by přišlo na 7 až 10 milionů.

„Je nutné zhotovit kompletní zasíťování, položit panely, zajistit zastřešení a osvětlení. Celé by to tedy muselo platit město a my bychom byli pouze technický dozor stavby,“ řekl.

Opozice usiluje i o to, aby v rámci druhé etapy rekonstrukce železničního uzlu v Přerově vznikla cyklostezka pod železniční tratí, která by propojila Velkou Dlážku s Předmostím.