VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Baťův kanál chce kraj protáhnout až do Olomouce a Přerova. Kolik by to stálo?

Plout z Olomouce lodí až do Hodonína? Za uskutečnění myšlenky rozšířit turisty vyhledávaný Baťův kanál z jihu Moravy do Olomouce se postavilo vedení Olomouckého kraje.

6.9.2018
SDÍLEJ:

Baťův kanál ve SpytihněviFoto: DENÍK/Jarmila Kuncová

Hejtmanství už investovalo přes 470 tisíc korun do studie prodloužení vodní cesty. Věří, že vyžití na vodě podpoří turistický ruch kolem toku.

Ochránci přírody nad rozšiřováním kanálu kroutí hlavou.

„Rozšíření Baťova kanálu by mělo pozitivní vliv na rozvoj turistického ruchu. Nové přístavy mohou vzniknout například v Dubu nad Moravou nebo Kojetíně. Lidé by se lodí dopravili až do Hodonína,“ uvedl hejtman Ladislav Okleštěk.

Podle hejtmanství je záměrem Ředitelství vodních cest prodloužit kanál až do hanácké metropole v celkem čtyřech etapách.

Studie, kterou si kraj nechal zpracovat, počítá s náklady ve výši jedné miliardy korun.

„To v případě, že by se cesta realizovala celá. Je to zatím jen studie, která rozpracovává varianty co do délky trasy: z Kroměříže po Kojetín, Lobodice, Olomouc a s připojením Přerova. Probíhalo by to na stávajícím korytě, nehloubil by se paralelní kanál,“ vysvětloval.

Náklady by šly podle Oklešťka za Ředitelstvím vodních cest.

„My jako kraj dáváme hlavně podporu této myšlence,“ dodal hejtman.

Poukázal na to, jakou odezvu mají výletní plavby v Olomouci a Přerově.

Stejně atraktivní podívaná by se podle hejtmanství díky prodlouženému Baťově kanálu mohla do budoucna naskytnout i na jiných místech regionu.

Raději cyklostezku podél Moravy

Ke splouvání úseku mezi Olomoucí a Kroměříží by kromě řeky Moravy sloužil Mlýnský náhon, který není v nejlepším stavu.

„Máme problémy s Mlýnským náhonem, který začíná v Bolelouci a pokračuje do Tovačova. Jsou zde opakované problémy s úhyny ryb. Splavnění části náhonu by se nám líbilo,“ reagoval Ivo Čečman, starosta Dubu nad Moravou, kam již zavítali zástupci Ředitelství vodních cest a radu městyse seznámili s vizí.

Přístaviště by připadalo v úvahu v Bolelouci u splavu, kde je před jezem u odbočky Mlýnského náhonu vhodná lokalita se základním zázemím.

„Ale obávám se, že je to celé běh na dlouhou trať anebo vůbec nerealizovatelné – do Kroměříže se to protahuje už deset let. Kvalitní cyklostezku podél Moravy mezi Olomoucí a Kroměříží bychom však uvítali a rádi bychom finančně přispěli. Když to jde podél Bečvy, proč ne tady?“ zamýšlel se starosta Čečman.

Podobně vzdáleně vidí protažení Baťova kanálu starostka Charvát.

„Dvacet či padesát let? Raději bych viděla podél Moravy pořádnou cyklostezku,“ přidala se Jarmila Kowalczuková.

Ekonomicky realizovatelné?

Podle Povodí Moravy je projekt uskutečnitelný, avšak správce toku zdůrazňuje, že prodloužení Baťova kanálu s sebou ponese řadu střetů v oblasti ochrany přírody.

„V případě, že se tyto střety podaří vyřešit a projekt podpoří i dotčené obce, je vhodné, aby se začal přenášet do územního plánování. Současně je potřeba při plánování i případné realizaci započítat, že projekt by měl být provázaný s dalšími akcemi týkajícími se prodloužení Baťova kanálu, například výstavbou plavební komory v Bělově,“ poukazoval mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

Prodloužení Baťova kanálu do Olomouce zatím není zahrnuto v koncepci vodní dopravy, kterou zpracovává ministerstvo dopravy a předkládá vládě ke schválení.

„Pokud Rada Olomouckého kraje podpořila projekt, je to důležitý vstup pro to, aby se ministerstvo dopravy začalo projektem vážně zabývat. Jestliže se prodloužení Baťova kanálu do Olomouce ukáže jako ekonomicky realizovatelné, ministerstvo dopravy by Ředitelství vodních cest uložilo činit další kroky k přípravám stavby,“ informoval zástupce ředitele Jan Bukovský.

Ochránci: Pořádný úlet

Ochránci přírody jsou proti protahování kanálu směrem na Olomouc.

„Pokud by trasa měla kopírovat řeku Moravu a kopal by se umělý kanál, ten by samozřejmě stahoval podzemní vodu, která je už dnes poměrně hluboko,“ hodnotil Martin Rulík, hydrobiolog z Katedry ekologie a životního prostředí Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého.

„Za stávající situace s vodou v krajině, která se v nejbližších deseti patnácti letech výrazně nezmění, není možné hloubit kanál, který bude vodu z krajiny odvádět. Není voda a toto by byl pořádný úlet,“ varoval.

Historie Baťova kanálu
Baťův kanál ve SpytihněviUnikátní technická památka vybudovaná v letech 1934 až 1938 měla původně sloužit jako závlahový systém pro Slovácko. V současné době je Baťův kanál s délkou 53 kilometrů (od Otrokovic do Skalice) využíván pro rekreační plavbu.

Plavební hladina je udržována 13 jezy. Hloubka Baťova kanálu je průměrně 1,5 metru a šířka 12 metrů. Na vodní cestě je postaveno 56 mostů, mnohé jsou unikátní technickou památkou.

V oblibě je kombinace plavby s cykloturistikou - podél celé vodní cesty vede cyklotrasa. (tau)

Sucho omezilo plavbu

Extrémní sucho na konci prázdnin poznamenalo ruch na populárním Baťově kanále. Rekordně nízké průtoky v řece Moravě v minulém týdnu omezily plavbu poprvé v novodobé historii vodní cesty. Omezení platilo do neděle.

„Kvůli extrémně nízkým průtokům není možné zajistit stanovenou plavební hladinu a Státní plavební správa proto vydala opatření obecné povahy o omezení plavby. Na Baťův kanál v celé jeho délce tak mohou vyplout pouze lodě s ponorem, který nepřesáhne 60 centimetrů. Současně s tím dochází k omezení komorovacího cyklu, který bude probíhat jednou za hodinu,“ vysvětloval minulý týden mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

Průtoky hlesly na historické minimum a podle správce toku není možné manipulacemi zajistit ani minimální zůstatkové průtoky v Moravě pod jezy.

„Natož na těchto jezech bezpečně zajistit stanovenou plavební hloubku v rejdách plavebních komor Baťova kanálu navazujících na říční úseky,“ uvedl Chmelař.

Navíc prázdninová intenzita provozu na vodě způsobuje kolísání hladiny zejména v nadjezí jezu Veselí nad Moravou a Spytihněv, ze kterých jsou oba kanálové úseky Baťova kanálu zásobovány vodou.

„Nízká plavební hloubka může vést v případě neopatrnosti k poškození lodí a člunů,“ varoval mluvčí. (tau)

Autor: Daniela Tauberová

6.9.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Management - Management Ředitel 30 000 Kč Řídící pracovníci v oblasti marketingu Referent marketingu. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, Hledáme kreativního, samostaného zaměstnance s výbornými komunikačními schopnostmi pro péči o naše zahraniční klienty zejména na německém trhu. , , Požadujeme: , velmi dobrou znalost němčiny a alespoň základní znalost angličtiny. Důležitá je rovněž ochota často cestovat v rámci EU., , Nabízíme:, Zajímavá práce v perspektivním kolektivu; stravenky., , Zájemci se mohou hlásit u Ing. Paučové:, - zasláním životopisu (CV) na email: martina-paucova@samsong.com;, - telefonicky (po - pá od 8,00 do 14,00 hod.) na čísle +420 725 053 776;, - osobně na adrese místa výkonu práce po - pá od 8,00 do 14,00 hod., , Místo výkonu práce: Kojetínská 3232/70a, 750 02 Přerov. Pracoviště: Sscz s.r.o.-, Kojetínská, č.p. 3232, 750 02 Přerov 2. Informace: Martina Paučová, +420 725 053 776. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 20 000 Kč Ostatní řemeslníci a kvalifikovaní pracovníci hlavní stavební výroby jinde neuvedení Stavební dělník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Nástup možný IHNED., , Náplň práce:, Provádění technologií sanace vlhkého zdiva - mechanické izolace zdiva podřezáním a vrážením nerezových desek, chemickou injektáží ve zkušeném pracovním týmu. , , Požadavky:, Řidičský průkaz sk. B - výhodou, schopnost samostatné a pečlivé práci dle stavebního zadaní, schopnost rozhodovat. Fyzická zdatnost. Vyučení v oboru elektrikář / zedník - výhodou, nikoliv podmínkou., , Nabízíme:, zázemí stabilní firmy a dlouhodobou pracovní perspektivu, , Zájemci se mohou hlásit u kontaktní osoby - paní Korejzová:, - zasláním životopisu (CV) na e-mail: ucetni@sanace-zdiva.cz;, - telefonicky ( v pracovní dny 08,00 - 15,00hod.) na čísle 720 069 900;, - osobně (úterý nebo čtvrtek 08,00 - 14,00hod.) na adrese: Ing.Josef Kolář, Havlíčkova č.p. 1289/24, 750 02 Přerov 2. Pracoviště: Ing.josef kolář - pracoviště přerov, Čechova, č.p. 969, 750 02 Přerov 2. Informace: Korejzová, +420 720 069 900. Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 100 Kč Chovatelé a ošetřovatelé skotu, koz a ovcí Krmič - stájník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Nástup možný IHNED., , Náplň práce:, Práce v živočišné výrobě. Krmení a ošetřování skotu. Nastýlání a vyhrnování stání. , , Nabízíme:, Práci i na zkrácenou pracovní dobu. Zajímavou práci se zvířaty. Mzdové ohodnocení s možností příplatků, odměny, stravenky a firemní akce. Jistotu stabilní české společnosti., , Požadavky:, Kladný vztah ke zvířatům. Fyzickou zdatnost a odolnost. Samostatnost a zodpovědnost. Výhodou je vzdělání SŠ zemědělské nebo praxe na obdobné pozici (není podmínkou). Výhodou je řidičský průkaz skupiny T., , Zájemci se mohou hlásit u kontaktní osoby - pan Martin Krůpa:, - zasláním životopisu (CV) na e-mail: martin.krupa@renofarmy.cz;, - telefonicky (po - Pá 07,00 - 15,00hod.) na čísle 773 330 414;, - osobně (Po - Pá 07,00 - 10,00hod.) na adrese: Farma Všechovice, Záhoran, a.s., Všechovice č.p. 50, 753 53 Všechovice. Pracoviště: Záhoran, a.s., 753 53 Všechovice. Informace: Martin Krůpa, +420 773 330 414. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 22 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracovní doba 6,00 hod - 14.30 hod., Pozn.: Z důvodu zvedání břemen o vyšší hmotnosti je práce vhodná spíše pro muže. , , Požadavky: , výpis z Rejstříku trestů, , Nabízíme:, Možnost získání kvalifikace k řízení el. mot. vozíků vedených ručně; osobní ohodnocení (po zkušební době), , Zájemci se mohou hlásit:, - zasláním životopisu (CV) na email: duroska@ardon.cz;, - telefonicky (v pracovní dny 06,00 - 14,30hod.) na čísle 775 120 269 - pan Milan Ďuroška. Pracoviště: Ardon safety s.r.o., Tržní, č.p. 2902, 750 02 Přerov 2. Informace: Milan Ďuroška, +420 775 120 269.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté Prostějova (v černém) proti Přerovu
59

Výpomoc v brankovišti Klouček: Na začátku byla trošku nervozita

Hokejisté Prostějova (v černém) proti Přerovu
59

Procházka nevynechal jediné derby, to poslední se mu ale vryje do paměti

První derby pro Zubry! Výhru v Prostějově zařídil hattrickem Procházka

FOTOGALERIE / První letošní bitvu o krále Hané zvládl lépe Přerov. Zubři vyhráli na prostějovském ledě jednoznačně 4:1, když se hattrickem blýskl Milan Procházka.

Petr Měřínský, kandidát na přerovského primátora odpovídal ON-LINE

Nezapomněli jste, co znamená zkratka ANO? Akce nespokojených občanů.

Lenka Chalupová: Inspirací pro novou knihu byla hračka z dětství

ROZHOVOR/ Co rok, to nová kniha. Přerovské spisovatelce Lence Chalupové vychází pouhý rok od vydání jejího posledního díla Ptačí žena nový román s názvem Liščí tanec. Psychologické drama s detektivní zápletkou nabídne napínavý příběh, na jehož konci je rozpletení dávného rodinného tajemství. Kniha se na pultech objeví 2. října.

Kabelkový veletrh pomůže i malému Františkovi z Přerova

Pětiletý František se narodil s vrozenou vadou - dětskou mozkovou obrnou - a má středně těžkou mentální retardaci.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT