V současné době má rezort k dispozici čtyři vojenská letiště – v Čáslavi, Praze-Kbelích, Pardubicích a Náměšti nad Oslavou.

Specialisté ministerstva obrany ale upozorňují, že vrtulníkové letectvo není schopno operačně pokrýt severovýchodní část území republiky.

A v případě zhoršení bezpečnostní situace by pro tyto účely připadalo v úvahu právě letiště v Bochoři u Přerova.

Podle mluvčího ministerstva obrany Jana Pejška ale není ve hře návrat vrtulníkové letky zpět do Bochoře.

„Čtyři letiště v mírových podmínkách bohatě stačí a letiště v Bochoři chceme nadále využívat jen jako záložní. Kdyby ale bylo potřeba operovat v severovýchodní části republiky, tak s Přerovem počítáme. Je to pro nás důležité záložní letiště," konstatoval.

Aspoň jednu letku

Bochořské letiště by mělo být podle armádních expertů schopno přijmout alespoň jednu letku aliančních partnerů, a to vedle Čáslavi a Náměště.

Armáda počítá i s tím, že v případě ohrožení státu lze využít i dálniční úseky Měřín a Vyškov, stejně jako civilní letiště v Praze-Ruzyni, Brně-Tuřanech nebo Ostravě-Mošnově.

Vrtulníková základna působila na bochořském letišti v letech 1994 až 2013.

Nejprve se v roce 2008 přesunula do Náměště nad Oslavou elitní tygří letka s bitevními vrtulníky Mi – 24/35, v roce 2013 se rozloučily s Přerovem hromadným průletem nad městem také dopravní vrtulníky Mi-171š.

Po odchodu letecké základny začal využívat rozlehlý areál státní podnik LOM Praha. Letiště nyní slouží k civilním účelům a pro svůj výcvik ho nadále využívá armáda.

Pro mezinárodní cvičení

Například loni v červenci zde proběhlo společné cvičení českých a amerických výsadkářů Eagle 2015 a nebe nad Přerovem brázdily unikátní letouny konvertoplán CV-22 Osprey a vojenský transportní letoun Herkules C- 130. Mezinárodní cvičení se na letišti konají několikrát do roka.

V minulých měsících se vedly dlouhé diskuse o budoucnosti bochořského letiště, protože má na jeho ploše vzniknout strategická průmyslová zóna. Ve hře byly původně dvě varianty – první se zachováním letiště, druhá bez něj. Vláda nakonec rozhodla pro jeho zachování.

„V loňském roce byly v areálu zdemolovány staré úkryty letecké techniky, které umožní budoucím investorům nabídnout ucelenější plochy pro výstavbu jejich zařízení a výrobních hal. Do demolice se investovalo zhruba 430 milionů korun," shrnul už dříve ředitel státního podniku LOM Praha Roman Planička.