Mobilní opravárenské zařízení za 40 milionů korun je zcela unikátním prostředkem, který dosud v naší armádě chyběl. Do Přerova kvůli tomu zavítal náměstek ministryně obrany František Padělek, náčelník generálního štábu Vlastimil Picek a další armádní celebrity.

„Každý stát nasazený na misi v Afghánistánu se musí postarat o svou techniku. Schopnosti naší armády by nebyly na takové úrovni, kdybychom tuto novou mobilní halu neměli,“ vysvětlil náčelník generálního štábu armády Vlastimil Picek.

V přenosném polním hangáru se provádějí opravy letecké techniky při bojovém nasazení nebo poškození strojů. Slouží i pro běžnou údržbu letounů v polních podmínkách bez další infrastruktury. Moderní hala se skládá z deseti speciálně vybavených kontejnerů, které jsou zatepleny a vybaveny rozvody elektrické energie a osvětlením.

„Celá hala je dlouhá 36 metrů, má šířku 22,5 metru a její výška je 9,5 metru,“ upřesnil mluvčí přerovské vrtulníkové základny Milan Kouřil. Rozměry haly podle něj umožňují, aby se do ní podařilo nasunout kompletní vrtulník. Mobilní hangár je upraven pro speciální povětrnostní podmínky.

„Technici zde mohou pracovat v extrémních teplotách od - 20 do 45 stupňů Celsia nad nulou, když sněží, mrzne a je vysoká prašnost,“ popsal dále mluvčí. Výhodou nového polního hangáru je i to, že je hala schopna rychlého nasazení.

„Je to produkt českého obranného průmyslu a velká část haly byla vyrobena u nás. Snese srovnání s ostatními halami v zemích NATO. Žádné podobné mobilní opravárenské zařízení dosud v České republice není,“ dodal také prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek.

Nový polní hangár byl zbudován hlavně kvůli misi českých vojáků v Afghánistánu. „Tato mise už byla vládou schválena, přesný termín nasazení vojáků v Afghánistánu ale zatím neznáme. Předpokládáme, že by to mělo být do konce letošního roku,“ uvedl náčelník generálního štábu Vlastimil Picek.

Do Afghánistánu se má z přerovské vrtulníkové základny přesunout na 110 vojáků a tři dopravní vrtulníky Mi-171Š. „V současné době probíhá modernizace vrtulníků. Potom se na modernizovaných strojích uskuteční letové zkoušky. Piloti totiž musí nalétat sto hodin,“ řekl Picek. Veškerá technika, včetně kontejnerů s mobilním polním hangárem, se z Česka přesune do Afghánistánu velkokapacitními letouny An -124 Ruslan a Iljušin IL – 76.