Zatímco ještě před půl rokem se takové případy vyskytovaly jen ojediněle, v posledních týdnech vyjíždějí strážníci k poškozeným majitelům téměř denně. Cílovou skupinou agresivních lovců zákazníků jsou zejména starší a důvěřiví lidé, kteří jejich nátlaku snáze podlehnou.

Ošidili vás? My vám pomůžeme

„Pokoušejí se získat zákazníky všemožnými způsoby. Většinou předstírají, že jdou provádět kontrolu měřiče nebo smlouvy, kterou majitelé uzavřeli s předchozí energetickou společností," popsal nejčastější metody ředitel Městské policie v Přerově Omar Teriaki.

Pokud lidé jejich nabídku odmítnou, snaží se je zastrašit.

„Například tím, že jim vypnou hlavní jistič, vyhrožují zastavením dodávky energie a vytvářejí jiné nátlakové akce," vylíčil. Každá seriózní firma ale o problémech či nedostatcích informuje předem písemně a rozhodně je neřeší tímto způsobem.

Psychické metody nátlaku jsou různé a agenti energetických společností dokážou být někdy hodně vynalézaví.

„Majitelům třeba tvrdí, že jim chce elektrárna vypnout proud. Snaží se jim vnutit do bytu a předstírají výhodnou nabídku. Na to slyší hlavně starší lidé, kteří se bojí zdražování," doplnil také zástupce ředitele Městské policie v Přerově Miroslav Komínek.

Některé triky samozvaných agentů jsou velmi rafinované.

„Tvrdí třeba, že už vědí o falešné nabídce služeb od jiných dodavatelů a přišli jen překontrolovat, jestli mají majitelé vše potřebné. Tváří se, že právě oni jsou ti praví, a dožadují se, aby jim lidé ukázali smlouvy, které mají od jiných firem, společně s vyúčtováním," vylíčil.

S neetickým nátlakem, ale ani tím, že porušili nařízení města o zákazu podomního prodeje zboží a nabízení služeb, si nijak hlavu nelámou. Případnou pokutu za ně totiž uhradí firma.

„Jeden takový mladík zazvonil u našich dveří a drze se zeptal manželky, jestli čeká milence, že mu tak rychle otevřela. Chtěli po nás, abychom jim ukázali smlouvy, ale odmítli jsme. Tak sjeli výtahem do jiného patra. Jsou u nás každou chvíli, většinou mladí kluci tak do dvaceti let," popsal svou zkušenost starší muž z ulice Svornosti v Přerově, který si ale nepřál uvést jméno.

V případě nátlaku volejte strážníky

Jak proti agresivním agentům účinně zakročit? Jedinou možností je nevpouštět je vůbec do domu. „Pokud mají občané pocit, že na ně někdo vyvíjí nátlak, měli by takovou věc ihned hlásit. V podobných případech je důležité, aby se prokázal úmysl podvodu, což je mnohdy složité, protože tito lidé většinou tvrdí, že jen nabízejí produkt," řekla krajská policejní mluvčí Marie Štrbáková.

Pokud se na spotřebitele zástupce takové firmy obrátí, je nejlepší domluvit si s ním schůzku na odpoledne a tak, aby proběhla za účasti svědků. Poškození majitelé by si měli také opsat kartičku s názvem společnosti, aby věděli, s kým jednají a znali jeho jméno.

Právní kvalifikace při posuzování takových činů je různá. „Záleží na tom, o jaký konkrétní případ se jedná, a jak se dotyčný zachová. Někdy se může jednat o vydírání, jindy třeba o nebezpečné vyhrožování. Na Přerovsku už jsme ale řešili i případ fyzického napadení," řekla.

Většina poškozených se v takových situacích obrací na Městskou policii.

„Pokud nás lidé kontaktují, pošleme na místo ihned hlídku. Doporučujeme takové osoby do budovy vůbec nepouštět a rozhodně nic nepodepisovat. V případě, že se někdo stane svědkem nabízení služeb těmito „agenty", měl by ihned kontaktovat linku 156 nebo 158," radí Miroslav Komínek.