Za „domácí" nastoupili tři studenti včetně sedmnáctiletého Patrika Pluhaře z Dolního Újezdu. Ten mezi čtyřiapadesáti soutěžícími získat sedmé místo.

„Než jsem přišel na školu, tak jsem neuměl psát všemi deseti na klávesnici, vlastně jsem si myslel, že se to ani nenaučím. Je těžké zbavit se zlozvyků a začít psát všemi prsty," přibližuje sedmnáctiletý mladík.

„S kamarádem jsme se vsadili, kdo bude v psaní na konci roku lepší," dodává s úsměvem. O výsledek spolu dodnes soupeří.

Za sebou má Patrik účast jak v krajské soutěži v grafických disciplínách v Mohelnici, tak na Mistrovství České republiky v Olomouci.

V Přerově byl jeho nejlepší výsledek 440 úhozů za minutu.

„Na škole máme běžně mezi 230 až 280 úhozy za minutu," vysvětluje pro srovnání Eva Střelecká, která na obchodní akademii vyučuje písemnou elektronickou komunikaci.

Podle ní záleží nejvíce na studentech. „Musí se vnitřně rozhodnout, že se to chtějí naučit a neměla by jim chybět píle," doplňuje.

Díky handicapu se víc koncentruje

Patrik se prosadil i přes svůj handicap – je nedoslýchavý a nosí sluchadlo.

„I díky tomu jsem nejspíše v hodině zvyklý dávat pozor a koncentruji se. Nemůžu se bavit se spolužáky – neslyšel bych jejich šeptání, a naopak mě by slyšeli všichni," vysvětluje Patrik s úsměvem.

Na obchodní akademii studuje druhým rokem obor manažer informačních technologií.

Mezi jeho oblíbené předměty patří anglický, německý i český jazyk. Do budoucna by se nebránil studovat například žurnalistiku.

Se sedmým místem je Patrik spokojený, pokusit se atakovat lepší příčku může ještě v dalším roce.

„Soutěž je určena žákům třetích ročníků a mladším talentům. Patrik má tedy v dalším roce opět šanci to zkusit," dodává Eva Střelecká.

Píšete dvěma? Ztrácíte spousti intelektuální kapacity

Obchodní akademie a Jazyková škola v Přerově hostila celorepublikovou soutěž podruhé, předtím se klání konalo v Bruntálu.

Akce se účastnilo na devatenáct škol z Čech, Moravy i Slezska, v celkovém součtu se přerovská škola umístila na pátém místě.

Soutěž je organizována Jaroslavem Zaviačičem, autorem programu ZAV – elektronického psaní na klávesnici všemi deseti. S jeho pomocí se můžou studenti sami vzdělávat.

„Klávesnicová gramotnost se podceňuje. Máme vychovanou celou generaci inteligence, která neumí psát na klávesnici, jenom hledá písmenka, protože nebyl důvod se to učit. Soustředilo se to pouze na žáky, ze kterých měli být písaři nebo sekretářky. S manželkou jsme desítky let vyvíjeli individuální programovanou výuku, která vyhovuje i dospělým. Snažíme se ji dostat do rámcových vzdělávacích programů, aby se stala logickou součástí informatiky pro žáky kolem deseti let věku," vysvětlil Jaroslav Zaviačič.

Důvody, proč psát všemi deseti, jsou ryze praktické.

„Když člověk dlouho ťuká všema dvěma, je to sice velmi rychlé, ale po pár vteřinách to musí upravit a během toho zapomene, co už měl vymyšlené. Ten, kdo nepíše mechanicky naslepo, ztrácí až dvě třetiny intelektuální kapacity při jakékoliv tvorbě nebo zpracování textu," uzavřel.