Jednou z příčin růstu může být podle expertů i zvyšující se hustota provozu. Letos počet incidentů až do poloviny roku zejména kvůli omezení provozu během pandemie koronaviru meziročně naopak klesl, v posledním týdnu se však stalo několik vážných nehod.

Počet nehod rostl od roku 2015 každoročně. Loni přibylo meziročně 57 incidentů. Problémy byly především na jaře, kdy počet mimořádných událostí podle statistik stoupl až o třetinu.

Srážka nákladního a osobního vlaku u Českého Brodu.
Srážka vlaků u Českého Brodu má jednu oběť. Desítky lidí se zranily

Ve zbytku roku se naopak postupně vyrovnával. Příčiny jarních výkyvů neměly podle železničářů stejné základy. České dráhy tehdy uváděly, že nešlo o systémové chyby a provedly několik mimořádných kontrol ve vlacích. Zástupci strojvůdců naopak kritizovali dopravce, že jich je málo a jsou přetěžováni.

Nehoda na Karlovarsku:

Přesný podíl příčin nehod za poslední roky inspekce v současnosti k dispozici nemá. Podle údajů se však postupně zvyšuje i počet mimořádných událostí, které se staly po nedovolené jízdě vlaku, kdy vůz například bez povolení přejel návěstidlo. Za posledních osm let se jejich množství zvýšilo více než dvojnásobně.

Oblasti, kde se nehody stávají častěji

Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala nelze ani vymezit oblast, kde by se nehody stávaly častěji. "Incidenty evidujeme po celé železniční síti v republice," řekl ČTK.

Růst počtu incidentů může podle expertů souviset i se stoupající hustotou provozu na železnici. Ta se zvyšuje zejména v poslední dekádě, což souvisí i s postupnou liberalizací dopravy a rostoucím zájmem cestujících.

U Karlových Varů se čelně střetly dva vlaky. Na místě jsou oběti i desítky zraněných.
Srážka vlaků na Karlovarsku si vyžádala dva životy. Desítky lidí se zranily

Zejména osobní dopravci v posledních letech pravidelně navyšují ujetou vzdálenost za rok. Podle dopravců je proto železnice na některých vytížených místech už přeplněná, zejména nákladní vlaky proto musí čekat na volná místa.

Srážka vlaků v Běchovicích:

Během letošního prvního pololetí zejména kvůli pandemii naopak počet mimořádných událostí meziročně klesl. Do konce června se jich stalo 548, což bylo meziročně o přibližně 14 procent méně. Jedním z hlavních důvodů poklesu bylo patrně oslabení provozu během koronavirové krize.

Vlak se s dodávkou střetl u Velkých Opatovic na Blanensku. Na nechráněném železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži. 15.7.2020
Po srážce s dodávkou vykolejil vlak u Velkých Opatovic. Strojvůdce byl v šoku

V uplynulých sedmi dnech se stalo na tuzemských tratích několik velkých nehod. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na regionální trati na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem.

U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Na stejné trati pak v úterý večer narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Po nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.