Proti zvýšení DPH z deseti na 21 procent je 47 procent respondentů, dalších bezmála třicet procent si myslí, že by měly mít sníženou sazbu DPH (jako tištěné magazíny). Zbylým nevadí, že se tisk a internet dostanou do nejvyšší sazby.

Anketa potvrdila slova mediálních odborníků, že tištěné noviny stále zůstávají důležitou kotvou proti rostoucím dezinformacím na internetu, obzvláště pro starší generaci. Čtyřicet procent respondentů (bez rozdílu věku) považuje tištěné noviny za důležitou zbraň proti dezinformacím, pětina je přesvědčena o opaku. „Snížení dostupnosti tištěných novin a internetového předplatného kvůli nejvyššímu zdanění v Evropě by mělo největší dopad na nejzranitelnější skupiny, především seniory,“ říká k výsledkům šéfredaktor centrální redakce Deníku Jan Klička.

Redaktor Sächsische Zeitung Steffen Neumann
V Německu jsou deníky součástí kultury, říká oceňovaný novinář Neumann

Nejvíce čtenářů tisku je mezi důchodci, z nichž čte tisk pravidelně každý druhý a dalších 23 procent občas, vysoký počet čtenářů mají tištěné noviny i mezi studenty – u nich je ale vysoký podíl těch, kteří čtou tisk jen občas – více než 38 procent.

Třetina lidí v anketě odpověděla, že je pro ně papír příjemnější a noviny čtou jako „součást rituálu“, třeba u kávy. Necelá pětina lidí oceňuje fakt, že noviny mají rubriky, které internet nemá, či jen velmi omezeně, například křížovky či sudoku.

Co dalšího zjistila anketa? Sledujte na denik.cz/noviny.