Vysvětluje si to českým poměrným systémem: „Ty nekonečné diskuze, odkud začít a zda vůbec a jakým směrem pokračovat, mimo jiné souvisejí s politickým systémem. Koaliční vlády mají zakódovanou tendenci hledat maximum kompromisů. Volební výsledky jsou často takové, že tu není rozhodující politická síla, která by dokázala určit směr.“

Desítky let blokací

Podle Zajíčka je nezbytné, aby se politická reprezentace i celá společnost shodly na identifikaci strategických investic a do nich se pak pustily. „Do deseti let se spotřeba elektrické energie téměř zdvojnásobí, takže se něco musí stát. Jenom povolování staveb počítáme na desetiletky. Podívejte se, jak dlouho trvá dostavba Pražského okruhu přes Suchdol a Dolní Chabry. Přece není možné, abychom na strategickou páteřní komunikaci čekali dvacet let. Jen proto, že to někdo sveřepě blokuje. Ničemu tím nepomáháme, jen se propadáme na žebříčku konkurenceschopnosti.“

Předseda SOCDEM Michal Šmarda
Šéf SOCDEM Michal Šmarda: Vláda s ANO byla chyba. Už ji nezopakujeme

Klíčové trasy

A pojmenoval i oblasti, do nichž se musíme bezodkladně pustit: „Potřebujeme podpořit autonomní dopravu na kolejích nebo silnicích včetně řídících jednotek, stavbu dobíjecích stanic. Zatím přešlapujeme na místě, píšeme neuvěřitelně dlouhé koncepce, ačkoliv potřebujeme zkrátit stavební řízení na povolení liniových staveb na týdny, maximálně měsíce. Podobně jako se v důsledku energetické krize povedlo za pár měsíců postavit zásobníky plynu na moři. Moc se přimlouvám, abychom hledali co nejvíc synergií pro vedení klíčových tras, a pokud povedou v jedné stopě, bude to ideální. Samozřejmě půjde o citelný zásah do života lidí, ale jinak to udělat nejde. Jedině tak Česká republika zůstane křižovatkou Evropy, dopravní i energetickou.“

Proč by se měly budovat baterkárny, podpořit výroba polovodičů a center pro výzkum vesmíru či umělé inteligence? A kdy dojde ke zjednodušení předpisů pro podnikatele? Dočtete se v zítřejším tištěném Deníku.