Ministerstvo školství a Národní pedagogický ústav plánují revizi obsahu učiva základních škol. Změny se mají mimo jiné dotknout výuky hudební a výtvarné výchovy. Zatím se vyučují jako samostatné předměty, podle návrhu nové koncepce se stanou součástí širšího rámce Umění a kultura. Podle některých kritiků to ale povede k jejich upozadění. Vznikla proto i petice, která chce návrh zvrátit.

Nová koncepce neplánuje výtvarnou a hudební výchovu zrušit a i nadále jim přiřazuje velkou důležitost. Podle dokumentu by se ale měl dát s ohledem na vývoj společnosti a technologií prostor ve výuce i dalším oblastem. „Navrhujeme koncipovat oblast Umění a kultura jako oblast komplexní, spoluutvářenou vzdělávacími obory výtvarnou, hudební, dramatickou, taneční a pohybovou a filmovou/audiovizuální výchovou. Takto pojatá oblast směřuje k celostnímu pohledu na rozvoj žáka,“ stojí v dokumentu Návrh koncepce revize vzdělávací oblasti Umění a kultura.

Autoři petice apelují na ministerstvo školství, aby přehodnotilo současnou praxi povinných domácích úkolů. Ilustrační foto
Povinné domácí úkoly jsou diskriminační, tvrdí výzva. Změňte to, žádá ministra

Jak si předmět poskládají, má být v kompetenci škol. „Každá základní škola se bude moci rozhodnout, zda využije vzorové, centrálně vypracované školní vzdělávací programy, nebo si program vypracuje za účinné podpory sama. Tím bude dána dostatečná volnost pro školy, které jsou inovativní, případně působí ve specifických podmínkách,“ doplňuje dokument. Počítá se s tím, že žákům škola umožní rozvíjet se v obsahových celcích, které odpovídají dvěma uměleckým oborům v minimálně pětileté návaznosti.


Nahrává se anketa ...

Navrhované změny a možnosti pro školy jsou ale terčem kritiky. Objevují se totiž obavy, že školy začnou upřednostňovat například sledování filmů před dosud klasickou výukou, protože ta může přijít dětem nudná. „Může se tak snadno stát, že výtvarná a hudební výchova se nebudou na školách učit vůbec. Žáci tak budou mít například pět let film a tanec,“ poznamenala didaktička výtvarné výchovy na Katedře výtvarné výchovy a kultury Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni Monika Plíhalová.

Hledání a rozvíjení talentu

Podle ředitelky Asociace základních uměleckých škol Ivony Křivánkové je případné upozadění výtvarné i hudební výchovy špatné. „Ve výuce těchto předmětů máme dlouholetou tradici, která žáky kultivuje ve vnímání estetiky a je těžko nahraditelná,“ uvedla.

Martina Malá ve třídě při výtvarné výchově.Výuka výtvarné výchovy.Zdroj: Deník/Jiří Jíra

Zatímco filmy a nová média za žáky přicházejí v podstatě samy, najít zalíbení ve výtvarném umění a hudbě je těžší. „Jsou to právě školní hodiny výtvarky a hudebky, které jsou často prvním momentem, kdy žáci sami nebo jejich okolí u nich začne vnímat talent, který se dál rozhodnou rozvíjet třeba na uměleckých školách,“ doplnila Křivánková.

Proti chystaným změnám vznikla dokonce petice iniciovaná českou sekcí Mezinárodní společnosti pro výchovu uměním. Mimo jiné ji podepsaly i desítky vysokoškolských pedagogů.

Národní pedagogický institut odmítá, že by koncepce měla „vyštvat“ hudebku a výtvarku z hodin.

Moderní technologie, jako brýle pro virtuální realitu a 3D tisk a micro:bit, využívají při výuce děti na základní škole v Ostrožské Lhotě na Zlínsku.
Pane řediteli, už je čas. Digitální revoluce rozdělila školy, brzdí ji i učitelé

Zdroj: Deník„Pracovní skupina společně dokončila návrh revize vzdělávací oblasti. Shodla se na osmi částech z devíti. V části uspořádání oborů uvnitř vzdělávací oblasti ke shodě nedošlo, a vyřešilo se to dvěma variantami. Ani jedna z nich ovšem nepředpokládá, že by se ve školách přestaly děti vzdělávat v hudebním či výtvarném oboru,“ uvedl ředitel odboru Kurikulum všeobecného vzdělávání Národního pedagogického institutu Kamil Ubr. Připomínky kritiků podle něj institut vnímá. „Odmítáme ale agresivitu a nesnášenlivost některých vyjádření,“ dodal Ubr.

Úpravy v učivu jednotlivých předmětů připravuje institut od loňského podzimu, revize nového vzdělávacího programu by měla skončit příští rok.