Pachatelé kvůli výdělku v řádu stokorun způsobují deseti až statisícové škody. Naštěstí se policistům podařilo už několik viníků vypátrat.

Pachatelé se zaměřují na nejrůznější kovové součástky, které pak prodají ve sběrně druhotných surovin. Na nejvíc peněz si přijdou v případě kvalitní mědi, která se vykupuje až za 140 korun za kilogram. Kromě mědi berou ale i další materiály, například hliníkové.

Mezi největší krádeže na železnici z poslední doby patří zmizení kabelů z oblasti Lověšic. Pachatele, který způsobil škodu kolem 70 tisíc korun, se policistům již podařilo dopadnout.

„Řešili jsme také odcizené kabely zabezpečovacího zařízení a krádeže hliníkových repasovaných součástek v depu kolejových vozidel. I v těchto případech se nám podařilo zjistit pachatele,“ uvedl k dalším případům vedoucí obvodního oddělení Přerov 3 Josef Gybas.

Perličkou mezi krádežemi na železnici je podle něj odcizení kolejových zarážek na pravém přednádraží. Jde o součástku tak typickou, že ji jen těžkou může nějaká sběrna vykoupit.

Kradené roztaví nebo rozřežou

O lidech, kteří odevzdávají barevné kovy, si výkupny musejí vést evidenci.

„Od každého, kdo přijde odevzdat šrot, si vyžádáme občanský průkaz a zapíšeme si jeho jméno, číslo průkazu a bydliště,“ popisuje běžnou praxi Simona Běhalová z firmy Pragometal Moravia v Přerově.

„Občas přijdou policisté a ptají se třeba, kdo v poslední době přinesl měď,“ doplňuje Běhalová.

Poznat kradený materiál není ale podle ní jednoduché, protože zloději ho před odevzdáním do sběru různě pozmění – roztaví nebo rozřežou na díly.

„Že bychom měli vyloženě podezření na krádež, to se stává opravdu výjimečně. Za dobu, co tu jsem, jsme policii volali snad jednou, dvakrát,“ dodává pracovnice výkupny.

Ochranka zasahuje proti opilcům a vandalům

Škody na železnici způsobené krádežemi kovů dosáhly loni v Česku rekordní výše 23,6 milionu korun, což je o 3,7 milionu více než v předchozím roce. Správa železniční dopravní cesty vyčíslila, že obrovské ekonomické ztráty způsobuje z velké části více či méně organizovaná trestná činnost.

„Nejčastěji se jedná o krádeže součástí trakčního vedení, sdělovací a zabezpečovací kabely a podobně,“ uvádí mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

K posílení bezpečnosti na přerovském nádraží a v jeho okolí najaly České dráhy i bezpečnostní agenturu. Její pracovníci se ale zaměřují spíše na prevenci drobné kriminality a pořádek.

„Prioritně střeží prostory přístupné veřejnosti. Pokud jde o krádeže součástí infrastruktury, tato zařízení nejsou v majetku Českých drah,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Pracovníci agentury zasahují zejména proti lidem, kteří budí veřejné pohoršení, jsou opilí nebo obtěžují ostatní.

„Konkrétně od října do prosince loňského roku bylo předáno Policii České republiky třiatřicet osob, v 579 případech byli ze stanice vykázáni bezdomovci a ve 47 případech osoby pod vlivem návykových látek,“ vypočítává Šťáhlavský.

Krádeže na železnici

(škody v mil. Kč za rok)

2009 / 2010

Barevné kovy 19,9 / 23,6
Barevné kovy + ostatní 1,6 / 3,9
Celkem krádeže 21,5 / 27,5

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty