Na mimořádném počinu se podílel soubor Tupá šídla, doprovodný orchestr hranické Základní umělecké školy pod vedením Miroslava Smrčky a další hosté. Za prvotní myšlenkou pak stojí Libuše Křenková. „Zjistila jsem, že lidé už neznají naši historii, neví, kdo byly piaristé. Klášter, který ve městě máme, je na seznamu kulturních památek. Musíme na tak bohatou historii navázat, zviditelnit ji," nabádá.

Piaristická kolej v Lipníku nad Bečvou vznikla v roce 1634. Ke koleji byl od počátku přidružen noviciát, v rozlehlém areálu fungovala škola, knihovna, oratorium, byty řeholních kleriků i žáků.

Operu Endymio předvedli aktéři v latinském jazyce, text pochází z pera piaristy P. Davida a s. Joanne Baptista – Jana Kopeckého, který byl s největší pravděpodobností i autorem dnes již ztracené hudby. Nově ji zkomponoval Tomáš Hanzlík.

Realizaci operního představení vzala na svá bedra Eliška Radostová. „Zajímám se o baroko. Studovala jsem v Olomouci na Katedře hudební výchovy, kde byl můj pedagog Tomáš Hanzlík," vysvětluje propojenost celé akce.

„Se sestrou jsme už kdysi dávno přemýšlely, že bychom v Lipníku udělaly kurzy barokní hudby, ale pak z toho sešlo. Myšlenka se vrátila, když jsme se spojily s paní Křenkovou," dodává.

Kostýmy i kulisy vyráběli tvůrci ze starých záclon a látek, které dostali od lidí. Od září pak zkoušeli hudební party. A píle se vyplatila – ojedinělé akci tleskal celý sál. Celý tým teď doufá, že se podaří zorganizovat ještě další reprízu. Například v Hranicích.

„Bylo to náročné a místy i stresující. Ráda bych ale, aby se nám podařilo ještě alespoň jednou setkat a operu prezentovat," uzavírá Eliška Radostová.

Barokní opera patří rozhodně mezi žánry, které se vymykají tradiční nabídce v regionu. I proto by se jim měla věnovat zvýšená pozornost.