Příjemným a zároveň nečekaným překvapením letošního ročníku je kapela Snarky Puppy – mladí Američané, kteří v poslední době slaví jeden úspěch za druhým. Jak se podařilo, že se stal Přerov jedinou českou zastávkou na jejich evropském turné?

Zorganizovat tento koncert v Přerově se nám podařilo i díky pořadatelům bratislavských Jazzových dnů, se kterými jsem už letos na jaře řešil otázku termínů. Letos to vyšlo tak, že Bratislava je o den posunuta – my začínáme ve čtvrtek a koncert na Slovensku je v pátek. Navázali jsme na to, co jsme dělali už před lety, kdy jsme si termíny koncertů kapel vzájemně „posouvali". Netýká se to jen Snarky Puppy, ale i skupiny Fourplay, která hraje v sobotu u nás a v neděli zase v Bratislavě. Je fajn, že se podělíme o náklady.

Posluchači vnímají jen skvělou muziku v sále, příprava festivalu ale vyžaduje spoustu úsilí. Měly letos hvězdy jazzového nebe nějaké speciální požadavky?

Jak Bratislava, tak i my jsme měli problémy se zajištěním piana pro klávesistu amerického kvarteta Fourplay Boba Jamese, který je kmenovým hráčem firmy Yamaha. Bohužel teprve v úterý nám vedení této firmy pro Střední Evropu sdělilo, že není schopno požadovaný nástroj zajistit. Nebyl k dispozici ani ve Vídni, což by pro nás bylo přijatelnější hlavně kvůli vzdálenosti, ale dokonce ani v Hamburgu. Navázal jsem tedy po nějaké době opět kontakt s firmou Petrof a nechal od nich přivézt zbrusu nové piano typu Mistral, což je jakási vlajková loď této značky. Do Přerova tedy od nich dorazí třímetrové křídlo a snad to dobře dopadne.

Co říkáte na obrovský zájem mladých lidí, kteří dorazili na čtvrteční koncert Snarky Puppy? Vnímáte to také tak, že vyrůstá nová jazzová generace?

Jsem samozřejmě rád. Měl jsem ty zprávy už z předprodeje a podle informací, které jsem průběžně dostával od Aleše Bendy, který je provozním šéfem Letní jazzové dílny Karla Velebného. Když se člověk podívá kolem sebe, tak spousta mladých lidí dorazila právě z jazzové dílny ve Frýdlantu.

Část pátečního večera jste se rozhodli koncipovat jako vzpomínku na Karla Velebného. Jak tento nápad vznikl?

Začalo to tím, že bubeník Pepík Vejvoda letos na jaře oslavil sedmdesáté narozeniny. Dalším momentem bylo i to, že se podařilo dát dohromady dobové záznamy skupiny Sága rodu SHQ. Na podiu se tedy objeví mnozí muzikanti, kteří v Přerově před lety začínali – nejstarším hráčem je osmdesátník Svatobor Macák, kromě něj to budou také pětasedmdesátníci Karel Růžička a Jiří Válek. Ten už je skoro přerovským rodákem, protože rodina Válkova pochází z nedalekých Kokor. Právě u něj se našel ten dobový materiál, takže jsme ho trochu podusili, a nakonec z něj ty noty vypadly. (smích)

Přerovský jazzový festival v příštím roce oslaví padesát let od svého založení. Máte už představu, jak to oslavíte?

Už jsme se o tom bavili a ještě do konce tohoto roku bychom chtěli vytvořit nějaký přípravný „extra tým". Máme chuť doplnit a rozšířit publikaci, jež vznikla u příležitosti čtyřicátého výročí festivalu, o dalších deset let. Pokud se bude padesátka slavit, chtěli bychom tomu dát trochu jinou tvář. Bohužel, všechno je jen o penězích. Myslím si, že kdyby to vyšlo, mohly by to být pěkné oslavy. Jednak bychom oslavili Kristova léta Československého jazzového festivalu, který bude mít 33 let, a zároveň s tím i půl století existence přerovského festivalu.

Jazzová hudba má v Přerově dlouhou tradici a zdejší publikum si pochvalují i ty největší hvězdy…Věříte, že tato tradice vydrží?

Generaci, která před padesáti lety prožívala začátky tohoto festivalu, tvoří z drtivé části lidé, kteří už jsou v pokročilém věku. Proto jsme udělali dramaturgické změny k lepšímu, ať už to byl před pár lety koncert Maceo Parkera na stojáka, nebo letošní vystoupení Snarky Puppy. V sále je v posledních letech mnohem více mladých lidí, což je pro nás jako pořadatele velmi příjemné. Součástí festivalu je i dopolední koncert Ondřeje Rumla pro Gymnázium Jana Blahoslava a Střední pedagogickou školu, takže bude zase plno. Jsem rád, že jsme se vrátili k tomu, co jsme dělávali dříve, a jazzová hudba se touto formou dostává i k mladým posluchačům.