Tým odborníků z NASA o nálezu informoval tento týden na svém twitterovém účtu. V současnosti sofistikovaný rover (vozítko) Perseverance zkoumá vyschlou říční deltu v kráteru pojmenovaném Jezero. Oblast mohla být podle vědců v minulosti naplněna vodou. „Tato delta je jedním z nejlepších míst na Marsu, kde rover může hledat známky minulého mikroskopického života," sdělila NASA.

Mimozemšťané? Ne, jen pozemský odpad

Namísto mimozemského života však kamery vozítka nyní na povrchu planety zachytily něco, co vypadá jako kus tepelné izolace. Konkrétně jde o izolační přikrývku, jež vědci použili k ochraně roveru a také helikoptéry Ingenuity před extrémními teplotami, kterým stroje čelily při svém loňském přistání na Marsu. Po vypuštění techniky se toto ochranné zařízení s pomocí raketových motorů oddělilo a plánovaně narazilo do povrchu planety.

Bezejmenný kráter v oblasti zvané Aonia Terra na Marsu připomíná pro zobrazení ve skutečných barvách velké oko
Nový snímek Marsu odhaluje kráter, který se podobá obrovskému děsivému oku

Vědci si však lámou hlavu nad tím, jakým způsobem se úlomek tepelné ochrany dostal tak daleko od místa dopadu. Lesklá folie se totiž nachází dva kilometry daleko. „Je překvapivé vidět trosky v takové vzdálenosti. Přistála na toto místo ochranná přikrývka až po přistání roveru, nebo ji sem odnesl vítr?“ spekulují odborníci z NASA.

Podle serveru Mashable je také možné, že se kus techniky tak daleko dostal kvůli explozi při dopadu, která trosky odvrhla do okolí.

Hlavním posláním Perseverance je pátrat po známkách života v kráterech na rudé planetě. S nadsázkou se tak dá říci, že vozítko díky poslednímu nálezu splnilo svůj účel – narazilo na důkaz existence pokročilé formy života. V tomto případě však jde o pozůstatky výtvoru jeho lidských stvořitelů.

Nejde přitom o jediný kus lidského odpadu, který se nyní na Marsu nachází. V dubnu helikoptéra Ingenuity zachytila pohled na mnohem větší vrak. Opět šlo o součást sondy vyslané ze Země, která původně sloužila jako kryt.

Padák a zadní plášť ve tvaru kužele, který vrtulník Ingenuity zachytil 19. dubna 2022.Padák a zadní plášť ve tvaru kužele, který vrtulník Ingenuity zachytil 19. dubna 2022.Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Podle odborníků z NASA mohou informace o vesmírném smetí přinést pro vědeckou komunitu důležité poznatky. „Perseverance má vůbec nejlépe zdokumentovanou přistávací historii. Kamery zachytily vše od nafouknutí padáku až po přistání. Fotky tohoto vesmírného odpadu jsou fenomenální a navíc mohou sloužit jako skvělý zdroj důležitých dat, díky kterým bude možné v budoucnu vytvořit lepší sondy a celý přistávací proces zefektivnit,“ nastínil bývalý systémový inženýr Perseverance Ian Clark.

Sám nyní připravuje misi k dopravení vzorků z Marsu zpět na Zemi.

Vesmírné smetí je riziko

Vesmírné smetí obecně je nicméně pro vesmírné agentury stále větším problémem. Fragmenty misí zanechané ve vesmíru, jako jsou zbytky vybavení od bot až po celá vozidla, mohou kontaminovat jinak nedotčená planetární tělesa. Kontaminace materiálem ze Země by například mohla ohrozit mikrobiální život na Marsu.

Jak je navíc oběžná dráha čím dál více přeplněná satelity a vesmírným odpadem, opuštění Země pro průzkum vesmíru je stále nebezpečnější. „Nefunkční satelity, spálené boostery, šroubováky, padáky a další smetí může být pro Mezinárodní vesmírnou stanici nesmírně rizikové,“ komentuje web Science Alert.

Věžičkovité skalní útvary objevené na Marsu připomínají pokroucené sloupy.
Další záhadný snímek z Marsu: Na dně jezera se tyčí fascinující skalní věže

Legislativní omezení chránící vesmírný prostor před znečištěním jsou však dosud mizivá. Současný vesmírný zákon se od Smlouvy o vesmíru, která byla uzavřena v roce 1967 a není příliš podrobná, příliš nezměnil. Zatímco zákony tak zůstávají zastaralé, z Marsu a dalších oblastí ve vesmíru se postupně stávají místa podobná vrakovištím.

Záběry Marsu ve vysokém rozlišení:

Zdroj: Youtube