V naší sluneční soustavě se vyskytují miliony asteroidů, z nich však jen velmi malé množství může potenciálně dopadnout na Zemi. Na konci února se ale vědcům podařilo objevit nový kus, který momentálně představuje nejvyšší riziko pro naši planetu.

Průlet asteroidu kole Země. Ilustrační foto.
Kolem Země proletěl asteroid velký jako náklaďák. Byl blíž než některé satelity

Padesát metrů široký asteroid 2023 DW může podle předpovědi Evropské kosmické agentury (ESA) zasáhnout Zemi za zhruba dvacet až třicet let. Konkrétně se podařilo vypočítat, že nejpravděpodobnějším dnem je 14. únor 2046. Ke sledování trajektorie objektu se přidal i americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Riziko dopadu asteroidu? Lidé se nemusí obávat

Podle odborníků je riziko střetu se Zemí 1 ku 607, což je v porovnání s ostatními asteroidy nejvyšší možné. Přesto se lidé nemají čeho bát.

Na Turínské stupnici, což je metoda vyvinutá v roce 1999, která hodnotí riziko srážky vesmírných objektů se Zemí, se 2023 DW umístil na prvním stupni. To znamená, že se nejedná o neobvyklou úroveň nebezpečí, ale je pouze doporučeno objekt sledovat.

„Současné výpočty ukázaly, že šance na srážku je velmi nepravděpodobná, a tak veřejnost nemusí být znepokojená,“ citovala stanice CBS News prohlášení NASA. Podobně se vyjádřil i navigační inženýr z Jet Propulsion Laboratory (institut vyvíjející pohonné jednotky pro sondy a letouny NASA - pozn. redakce) David Farnocchia pro CNN.

2023 DW se ale od ostatních 1448 asteroidů na seznamu rizik se odlišuje tím, že jako jediný má hodnocení vyšší než nula. Očekává se, že nejblíže k Zemi se asteroid přiblíží na vzdálenost asi 1,8 milionu kilometrů, jak uvedla webová stránka NASA Eyes on Asteroids. Nyní se pohybuje ve vesmíru rychlostí asi 25 kilometrů za sekundu ve vzdálenosti více než 18 milionů kilometrů od Země a každých 271 dní oběhne kolem Slunce.

Vědci dále uvedli, že velikost asteroidu se odhaduje na zhruba padesát metrů, což odpovídá délce olympijského plaveckého bazénu, ačkoliv také dodali, že přesnými rozměry si ještě nejsou naprosto jistí.

Fotografie čeljabinského meteoru, pořízená očitým svědkem z Čeljabinského činoherního divadla
Čeljabinský meteorit: Ukázal, co dokáže síla větší než u atomovky v Hirošimě

ESA taky pro CBS News sdělila, že dalšími možnými obdobími dopadu by mohly být roky 2047 až 2051. Kromě evropské agentury těleso sleduje i Úřad pro koordinaci planetární obrany NASA. „Často se stává, že při objevení nových asteroidů trvá několik týdnů, než se podaří snížit nejistoty a adekvátně předpovědět dráhu letu na roky dopředu,“ vysvětlil úřad na svém twitterovém účtu. Zde taky dodal, že analytici budou nadále aktualizovat předpovědi, jakmile získají nová data.

Další pozorování

Do pozorování se zapojil i italský astronom a objevitel několika planetek Piero Sicoli z astronomické observatoře Sormano. Dle jeho výpočtů je šance na zásah Země 1 ku 400. Také vypracoval mapu předpovídající možná místa dopadu - jde o pás míst táhnoucí se od Severní Ameriky přes Tichý oceán po jihoasijské ostrovy. „Tyto možnosti jistě budou brzy vyloučeny,“ napsal podle deníku The Guardian ve svém příspěvku na Twitteru.

Asteroid 2022 AP7 má průměr 1,1 až 2,3 kilometru a je podle odborníků největším potenciálně nebezpečným asteroidem objeveným od roku 2014. Ilustrační foto.
Hrozba z vesmíru: Astronomové našli obrovský asteroid, který míří k Zemi

Experti stanici CNN řekli, že nově objevené asteroidy se při prvním pozorování běžně jeví hrozivější, než pak skutečně jsou. „Existují pouze velmi omezené pozorovací informace o dráze letu,“ uvedlo na svých internetových stránkách Centrum pro studium blízkozemních objektů sídlící v Jet Propulsion Laboratory.

Zdroj: Youtube