V posledních letech se již přehoupl přes 10 procent a v loňském roce po „plechovkáči“ sáhlo do regálu 15 procent kupujících. Při výstavu 20 milionů hektolitrů se tak pivo dostalo do 600 miliónů plechovek. Podobný trend byl vidět i na začátku letošního roku, kdy se prodej plechovek opět přehoupl přes 10 procent. Ne všechny pivovary však mají dost prostředků, aby investovaly do plnicí linky. V tomto ohledu si tak pomáhají nejen pivovary navzájem, ale i externí plnička.

Petr Bohánek je sládkem v pivovaru Permon v Sokolově i provozovatelem podniku Pivní lok v Chebu
Sládek si splnil svůj životní sen. Má pivotéku s názvem Pivní lok

„Zařízení na stáčení je drahé, ale některé minipivovary si ho již pořídily. Stáčecí linku má například Permon (v Sokolově), Zichovec (v Lounech) a určitě další. Tyto pivovary stáčejí malým výrobcům pivo na zakázku,“ řekl nedávno prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.

Firma Craft 33 z Tišnova pak poskytuje mobilní stáčení do plechovek přímo v místě pivovaru. Své místo na trhu si našla i firma Drink2go, která umožnila menším pivovarům, ale i vinařům, plnění plechovek ve své plnírně. Nejvíce odbytu měla v době covidové, ale ani v době rozvolňování nemá nouzi o zákazníky.

V Brně vařili pivo podle 200 let starého historického postupu. Zaznamenal ho legendární sládek František Ondřej Poupě.
V Brně vařili pivo jako za Napoleona. Podle postupu legendárního Poupěte

„V době covidu se nám plnění extrémně navýšilo, ale i v této době je zájem malých pivovarů stále velký. Takže i po covidu máme čím dál více zakázek,“ nechal se slyšet ředitel společnosti Drink2go a projektu Pivovplechu Marek Hotovčin. Celý proces vypadá tak, že zákazník přiveze sudy nebo kegy, na plničce se připraví plechovky, proběhne sanitace, plnění a uzavření plechovky. Pak se plechovka potiskne na 3D tiskárně či se na ni nalepí etiketa.

Plechovky jim pomohli přežít covid

„Každopádně s plněním piva to záleží, jak to má který pivovar. Někdo přijede s navařenou dodávkou piva, někdo nás osloví s tím, že mu pivo zbylo a rád by ho nechal naplnit kvůli delší trvanlivosti,“ dodal Marek Hotovčin. Podle něj v současné době tuto možnost využívá na 40 pivovarů. Mezi nimi je například pražský létající pivovar Crazy Clown.

„V době covidové nám to pomohlo přežít. A plechovky děláme i nyní. Oproti sklu má totiž plechovka tu východu, že je lépe skladovatelná, je s ní lepší manipulace a k pivu nemá přístup světlo. V této spolupráci tak budeme pokračovat. Strašně nám to ulehčuje práci, kdy nemáme dostatek peněz na vlastní plnicí linku,“ řekl sládek Crazy Clownu Jakub Rendl.

Zakladatel společnosti JVR Tršice Jiří Rozsíval.
Top chmel v biokvalitě? Rodinná firma z Tršic má prodáno na léta dopředu

Měsíčně vyprodukuje plnírna stovky tisíc plechovek. Mezi nimi jsou i unikátní plechovky, a to především s některými nápoji, ale i s unikátním designem. „Plnit si u nás nechávají i slavné tváře, jako je režisér a herec Jakub Kohák, který má svůj set drinků s názvem Alkohinho, fotbalista Martin Fenin zase Šmakec či nadační fond Kapka naděje u nás má unikátní set nápojů k 20 letům založení nadace,“ dodal Marek Hotovčin. Do plnírny však zákazníci nevozí pouze pivo. Zdejší služby využívají i vinaři či výrobci míchaných nápojů.