Nedávno jste byl zvolen do funkce předsedy Olomoucké Krajské sekce Asociace hotelů a restaurací České republiky, co tato organizace přesně dělá?
AHR ČR je profesní nezisková organizace, která sdružuje majitele a provozovatele ubytovacích zařízení, restaurací a škol a v řadě ohledů jim v jejich fungování pomáhá – sleduje nové zákony pro náš obor a informuje o nich, aby nebyly v důsledku nevědomosti porušovány, shromažďuje novinky z našeho oboru, zajišťuje jednotnou klasifikaci ubytovacích zařízení hvězdičkami v rámci projektu Hotelstars Union a další.

V jednotlivých krajích České republiky působí Krajské sekce AHR ČR, naše Olomoucká sekce má kolem padesáti členů. Členská základna není omezená, takže pokud by chtěl nějaký provozovatel ubytovacího zařízení, restaurace či školy čerpat výhody členství, může se do AHR přihlásit.Robin Hanák

Zmínil jste počty hvězdiček - každý zná systém hodnocení hvězdičkami od jedné do pěti. Jak se tento systém praktikuje v České republice, kdo hvězdičky uděluje?
V současné době bohužel neexistují českou legislativou stanovená kritéria pro udělování konkrétního hodnocení. Každý provozovatel ubytovacího zařízení si může sám zvolit počet hvězdiček, kterými své zařízení ohodnotí. Klient tak nemusí mít stoprocentní jistotu, že pokud si zarezervuje například čtyřhvězdičkový hotel, daný hotel bude opravdu vybaven podle jeho představ a bude poskytovat odpovídající služby.

AHR ČR se v klasifikaci ubytovacích zařízení angažuje a umožňuje provozovatelům využívat jednotnou klasifikaci Hotelstars Unior, používanou v řadě evropských zemí, jako je například Německo, Švýcarsko, Francie, Švédsko a další. Certifikát z tohoto projektu zaručí, že služby, na které jsou klienti zvyklí v zahraničí, jim poskytne i dané zařízení v České republice. Zapojení do tohoto projektu je dle mého názoru vhodné zejména pro hotely, které jsou samostatným subjektem a nejsou součástí hotelového řetězce, jehož úroveň služeb čeští i zahraniční hosté znají.

Hotely nabízí různé typy stravování: polopenzi, plnou penzi, pouze snídani. Co z toho je standard?
Nejčastěji se rezervují pokoje pouze se snídaní, kdy je snídaně již zahrnuta v ceně ubytování a státu se tak odvádí snížená sazba DPH. Vyzkoušeli jsme prodávat pouze ubytování bez snídaně za nižší cenu, prodejnost však byla mizivá, klienti snídaně vyžadují. Polopenze jsou využívány zejména skupinovou klientelou, například zájezdy cestovních kanceláří. Nejméně se rezervují plné penze.

Od čeho se odvíjí rozhodnutí, jaký typ stravování hotel poskytne, záleží třeba na velikosti hotelu a jeho umístění?
Ano, oba důvody hrají roli, rovněž záleží na předpokládané klientele. S ohledem na to se také nadefinují typy stravovacích zařízení jako například lobby bar, foyer bar, à la carte restaurace, snídaňová restaurace. Od klientely se odvíjí i jejich kapacita po stránce počtu míst k sezení, otevírací doba, struktura nabídky pokrmů a nápojů, jejich ceny a tak dále.

Často se dnes setkáváme s pojmem „hotelová restaurace". Liší se tato restaurace něčím od klasické restaurace kromě toho, že je připojena k hotelu? Najdeme tu jídelní lístky a obědové menu nebo systém objednávání jídel funguje jinak?
Hotelová restaurace se od klasické odlišuje zejména tím, že se v ní podávají snídaně pro ubytované hosty a probíhá zde catering při konferenčních akcích. Ubytovaní hosté nemusí platit ihned, ale dát si účet „na pokoj" a zaplatit až při odjezdu. Hotel může restauraci provozovat sám nebo ji pronajmout. Pokud má nějaký provozovatel více hotelů, může udělat jednotnou koncepci hotelových restaurací, jako má například náš hotelový řetězec CPI Hotels se sítí restaurací Benada.

Provoz restaurace je finančně náročný, a tak se hotely snaží nabízet restaurační služby i veřejnosti. Většina hotelových restaurací má zvýhodněná polední menu, řada provozoven nabízí pokrmy tradiční české kuchyně v rámci projektu Czech Specials, na jehož zavedení se rovněž podílela AHR ČR. Zde na Olomoucku je hodně hotelů a restaurací zapojeno do podobného projektu Ochutnejte Hanou. Řada hotelů navíc umožňuje i snídaně pro neubytované hosty, takzvané walk-ins.

Hodně lidí dnes využívá hotely při pracovních cestách, jak jsou na tom české hotely s nabídkou jednolůžkových pokojů? Kolikatilůžkové pokoje převládají?
Počty lůžek na pokojích by měly odpovídat předpokládané segmentaci klientů. Pokud bude ubytovací zařízení zaměřené primárně na obchodní cestující a podobně, pak se ekonomicky vyplatí jednolůžkové pokoje, takzvané singly. Pokud budou ubytovací zařízení navštěvovat převážně rodiny s dětmi či studentské skupiny, vyplatí se tří a vícelůžkové pokoje. V ostatních případech jsou z mého pohledu racionálním řešením dvoulůžkové pokoje, a to pokud možno flexibilní, ze kterých se dá udělat buď twin s postelemi od sebe nebo double s postelemi u sebe.

Sociální zařízení v hotelech má různou podobu od koupelny na chodbě po plně vybavenou koupelnu s toaletou u pokoje, co je dnes v hotelech vyžadováno?
Klienti mají stále vyšší a vyšší požadavky na kvalitu služeb v cestovním ruchu, takže pokud má ubytovací zařízení společnou toaletu či sprchy a neposkytuje hostům základní hygienické potřeby, má dle mého názoru velkou nevýhodu ve srovnání s konkurencí.

Rodiny s dětmi rády využívají možnost přistýlek, je tato služba stále hojně poskytována?
Ubytovací zařízení by dle mého názoru měly být takzvaně family-friendly. Investice do cestovní dětské postýlky, rozkládacího gauče či kvalitního lehátka sloužícího jako přistýlka, do záslepek zásuvek či dětského koutku v restauraci se jim jistě vyplatí.

Autor: Radka Zavadilová

Robin Hanák- 36 let, pochází z Prahy
- Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze
- 10 let u společnosti CPI Hotels, a.s.
- Postupně řídil 8 hotelů, má dvou letou praxi z USA
- Mezi jeho koníčky patří sport a cestování