Model vrtulníku na ostravském středisku zůstane stejný, záchranářům však ve výbavě přibude palubní naviják. Společnost převezme provoz střediska na základě výběrového řízení, které už dříve vypsalo Ministerstvo zdravotnictví ČR.
V tomto měsíci začne nový provozovatel letecké záchranky provádět se záchranáři a lékaři součinnostní výcvik. Smlouvu na provoz ostravského střediska na dalších osm let podepsala společnost s Ministerstvem zdravotnictví ČR už na jaře. ATE provozuje leteckou záchranku i v Olomouckém kraji a ve všech sedmi střediscích na Slovensku.
NAVIJÁK VE VÝBAVĚ
Letečtí záchranáři v Ostravě si nemusejí zvykat na jinou leteckou techniku. Nový provozovatel totiž nasadí do střediska stejný model stroje.
„Půjde o dvoumotorový lehký vrtulník Eurocopter EC 135 T2+. Usilovali jsme o stejný model, aby přechod k novému provozovateli byl co nejhladší. Vrtulník už prošel požadovanými technickými kontrolami. Nyní se zaměřujeme na zajištění požadovaného zdravotnického a komunikačního vybavení, aby byl plně připraven pro ostrý provoz,“ uvedla Zuzana Hopjaková, mluvčí ATE.

Novinkou ve výbavě bude od ledna palubní naviják. Zatím má tuto pomůcku k dispozici v Česku jen armádní letecká záchranka a letečtí záchranáři Olomouckého kraje.
NOVÍ PILOTI V KABINĚ
„Vrtulník letí přímo do místa vyzvednutí. Pacient je po první pomoci připraven k vyzvednutí na palubu, nebo ke stupačce dveří vrtulníku. Spolu s lékařem a záchranářem může pak vrtulník pokračovat buď do nemocnice, nebo na nejbližší místo vhodné pro přistánía přeložení osob ze stupačky na palubu,“ popisuje zásah s navijákem major Marek Bohuněk, zástupce velitele 243. vrtulníkové letky, pod kterou spadá armádní letecká záchranka.
Podle jeho slov je práce s navijákem podstatně jednodušší. Tato pomůcka se používá zejména při náročných zásazích v těžko přístupném terénu nebo na vodní hladině. Přispívá k vyšší bezpečnosti záchranných prací a možná je i záchrana v noci.

Letecká záchranka bude mít od příštího roku čtyři piloty, které budou navíc doplňovat kolegové z Olomouce. Část posádky se obmění.
„Skupinu postupně doplníme o nové piloty, kteří dosud létali na Slovensku nebo pro armádní letku. Ti mají zkušenosti jak s nočním provozem, který je od ostravského střediska požadován, tak se speciálními záchrannými akcemi v terénu,“ dodala mluvčí Zuzana Hopjaková.