Člověk, který rozjezd obchodu financuje, má zajímavé pohnutky. Jen s mírnou nadsázkou říká, že se do projektu angažoval proto, aby měl kde nakupovat opravdové jídlo a potraviny, které se v regionu ani běžně v rodinných baleních neprodává, jako třeba vyzrálé hovězí maso na grilování. „Prostě samému mi na trhu chybí některý sortiment a co je pro mne ještě větší problém je otázka náhražek v potravinách. A protože si myslím, že je nás takových v regionu dost, pomohl jsem synovi vybudovat obchod s poctivými potravinami" přiznal Jiří Selucký starší. Má ale i jiné důvody, proč se starat o Sklizeno.

Pane doktore, vy jste vlastně otevřel obchod svému synovi, to jste se bál, že se sám neuživí?

„Tak z toho jsem strach určitě neměl, je to sportovec a určitě by se dokázal prosadit sám, ostatně od dětství se u něj výrazně projevují obchodní sklony a talent k podobným činnostem. Je ale pravda, že na takovou akci by mu zatím nikdo nepůjčil a začínat úplně od nuly je dnes velice těžké. A navíc - právě on mě přivedl do prodejny Sklizeno v Brně a nadchl mě pro projekt, takže je to hlavně jeho zásluha a jeho projekt. Sám bych se do takové akce určitě nepustil, mám zajímavé a časově náročné povolání, prostě sešla se moje otrávenost ze situace na trhu a jeho tah na branku jakožto sportovce, který ví, co chce. A je na něm vidět, jak jej to baví."

Co Vás v Brně tolik zaujalo?

„Určitě filozofie duchovního otce projektu Sklizeno Davida Kukly. Nabídnout lidem potraviny, u nichž se nebudou muset obávat následků pozření. Bez náhražek, bez éček, s jasným původem a složením. Věřím, že lidé začínají chápat, jak nebezpečné jsou tlaky řetězců na ceny dodavatelů. Odskáče to nakonec vždy zákazník, který chce nebo musí šetřit a pak nakoupí a sní něco, co se jako poctivé jídlo určitě označit nedá. Je to prostě alternativa pro lidi, kteří jsou ochotni zamyslet se nad tím, že nákupem poctivého jídla ušetří to nejpodstatnější, co v životě je, a to je zdraví. Tím v důsledku nakonec ušetří i peníze, pokud se na to chtějí dívat jenom perspektivou nákladů.

Jak to myslíte? Zní to trochu nelogicky.

„Naopak, to je úplně logické. Jenom nesmíte počítat pouze cenu výrobku při nákupu, ale musíte počítat komplexně. Můžete nakoupit opravdu kvalitní potravinu a pokud nejde o luxusní záležitost, může mít i velmi rozumnou cenu. Abyste se dostal na stejné náklady, stačí nakupovat o trošku méně gramů a vzhledem k tomu, že potravina je kvalitní, uděláte s ní víc muziky, nemá náhražky. A hlavně, v dnešním přechemizovaném světě není zdravotně opravdu moc dobrý nápad dodávat do těla další, zbytečnou chemii. A nemoc - to je vždycky pokles příjmů a zvýšení nákladů. Necháme ale na čtenářích, aby si zvážili, co je pro ně podstatné, co je levné a co je vlastně drahé.

Ale pro mnohé je nejdůležitější, že ušetřili peníze.

„Ale to je velký omyl. Je to naopak. Náhražky, které mají například v podobě kuřecího separátu pořizovací cenu pár korun za kilo, se prodávají s neskutečnými maržemi, jsou vlastně výrazně předražené. Zákazník se raduje, že nakoupil levně, ale vlastně nakoupil draze, protože místo masa dostane v uzenině náhražku, nebo v křehčeném mase nakupuje vodu a to mi věřte, to je opravdu drahá voda. Jen ty výrobky jsou levnější než tradičně dělané potraviny. Podle mne je ale někdy otázka, co vůbec kromě vzhledu mají společného s klasicky vypěstovanými nebo vyrobenými potravinami."

Takže Vy si nikdy náhražku nekoupíte?

„ Nemám opravu čas prohlížet každou potravinu, co nakupuji, nechodím do obchodu s lupou, abych přečetl ta drobounká písmenka o složení potraviny. Vyloženě podezřelé jsou výrazně levné věci, když vidíte špekáček nebo párek za pár desetikorun a znáte cenu kvalitního masa, není moc o čem přemýšlet, zázraky se nedějí. Jsem už opravdu otrávený z toho, co se u nás v různých prodejnách nabízí a opravdu si nemyslím, že je to úplně nejlepší nápad, jíst náhražky. Mám taky představu o tom, co to dělá v těle. A hlavně. Pokud koupím produkt a pak si doma na etiketě přečtu, že je to náhražka, připadám si okradený a podvedený."

Sklizeno je tedy určeno pro ty, kteří nechtějí náhražky?

„To určitě ano, náhražky u nás nenajdete. Ale uvědomujeme si, že nebudeme pro všechny. Taky asi ne každý náš pravidelný zákazník bude nakupovat celý sortiment potravin u nás. Obchod je ale koncipovaný tak, že si každý může najít to svoje, jednou si koupí nějaké zpestření a doplnění svého nákupu jinde, příště si třeba vezme celý nákup na sobotu. Taky jsme připraveni na zákazníky, co si koupí pečivo, trochu zeleniny, jogurt a přírodní sýr, ale i na ty, co si chtějí koupit špičkové regionální potraviny z Evropy, výběr sýrů a solidní víno, nebo třeba pár piv z řemeslných pivovarů."

Jak si vybíráte zboží, kterým obchod zásobíte?

„Úplně zásadní je pomoc naší frenčízy s metodikou výběru regionálních dodavatelů a připravené kontakty na dodavatele, kteří se osvědčili v Brně a v Praze. Zahraniční produkty - to je v projektu Sklizeno relativně nová věc, ale na výběru spolupracujeme s duchovním otcem projektu. A pak, jsem relativně scestovalý, většinu dobrůtek z Evropy znám ze zemí jejich původu, prostě nejdeme naslepo. Sortiment se bude v prvních měsících lehce měnit a čekáme, že svými nákupy nám zákazníci sami řeknou, co by chtěli kupovat. Postupně vymodelujeme stálou skladbu produktů."

Jde o produkty výlučně z místních farem?

„Ne, takhle jsme to ani nechtěli stavět. Jistě, projekt Sklizeno začal jako kamenná farmářská prodejna. Za ty roky se to ale posunulo z dobrých důvodů dál. Prostě regionální moravské a české produkty jsme rozšířili a ještě budeme rozšiřovat dál o regionální evropské potraviny. Máme například parmazán v různé ceně a kvalitě. Máme poctivý parmazán za rozumnou cenu, ale také parmazán Parmigiano Reggiano D.O.P. (Denominazione di origine Protetta = chráněné označení původu), který se může vyrábět pouze v regionu

Emillia Romagna, v pádské nížině, oblasti města Parma a má špičkové jméno i v Itálii.

Podobně to bude se šunkou prosciutto – máme Prosciutto Crudo, Boni, Castelnovo ne Monti, regionální italský výrobek. Říkám si, že i takové potraviny a mnohé podobné mají u nás místo, ale rozhodnou zákazníci." (am)