VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pár tipů jak posílit imunitu? Třeba makrelou, jogurtem i hovězím

V dalším díle seriálu o vaření vám poradíme, jakými pokrmy si můžete posílit imunitní systém

29.1.2013
SDÍLEJ:

Zelná polévka z ObwalduFoto: vseovareni.cz

Pokud nepatříte mezi zocelené jedince s dokonalou imunitou, nejspíš vás v průběhu zimy také čas od času ochromí příznaky chřipky a nachlazení.

Proto vám dnes nabídneme pár kulinářských tipů, které vám pomohou zůstat v zimě zdraví a fit.

Jak známo, pro posílení imunity je nutné zásobit naše tělo dostatkem vitaminu C.

Možná však nevíte, že kromě citrusových plodů ho ve velkém množství najdete také v zelí, brokolici, dýních, brusinkách, červeném hroznovém vínu nebo ve špenátu.

Pokud jídla z nich v průběhu zimy zařadíte do svého jídelníčku, vězte, že posílíte svůj imunitní systém a ochráníte organismus před volnými radikály, které imunitní buňky poškozují.

Zkuste si uvařit třeba zelnou polévku z Obwaldu nebo si připravit špenátový salát s ořechy.

Zelná polévka z Obwaldu

Zelná polévka z Obwaldu

Špenátový salát s ořechy

Špenátový salát s ořechy

Zdraví z ryb a vajec

Dalším bojovníkem, který vás ochrání proti riziku onemocnění, případně pomůže urychlit vaši rekonvalescenci, je vitamin D.

Vytváří hormon, který v těle chrání a uzdravuje geny.

Jedním z těchto genů je cathelicidin, přírodní antibiotikum, které má schopnost bránit tělo před dopadem virových infekcí, jako je chřipka či rýma.

Vysoký obsah vitaminu D naleznete v uzených rybách, slanečcích, margarínu, vejcích a celozrnných cereáliích.

Látky, které prokazatelně snižují nemocnost, jsou prebiotika a probiotika.

Prebiotika obsažená například v česneku, pórku, cibuli, banánech nebo medu jsou potravinovým zdrojem pro probiotika, která nalezneme v živých kulturách mléčných výrobků.

Společně posilují imunitní systém prostřednictvím vyvážení střevní mikroflóry.

Kuřecí nudličky se sezamem

Kuřecí nudličky se zázvorem

Mořská štika s cizrnou

Mořská štika z cizrnou

Zásadní vitamin, který posiluje tvorbu protilátek v těle, uchovává a obnovuje povrch pokožky, je vitamin A. Zabraňuje negativním buněčným změnám a posiluje imunitu.

Přírodním zdrojem jsou například karotka, brokolice nebo rajče.

Ořechy, semínka, hovězí, jehněčí a vepřové maso nebo ječmen jsou skvělým zdrojem zinku.

Jeho nedostatek snižuje množství a funkci bílých krvinek, a tedy i schopnost buněk bojovat s infekcemi. Proto by měl být zinek v zimním období ve stravě zastoupen v maximální míře.

Čočka se sušenými švestkami

Čočka se sušenými švestkami

Losos na zázvoru

Losos na zázvoru

Proti virům

Selen je zase důležitý antioxidant, jehož nedostatek v těle vytváří prostředí posilující nežádoucí viry. Zdroji selenu jsou vlašské ořechy, čočka, tuňák, celozrnný chléb a slunečnicová semínka.

Dalším zásadním antioxydantem chránícím buněčné stěny, který odborníci zkoumají coby antivirální látku, je vitamin E.

Ten se nachází ve slunečnicovém oleji, avokádu, müsli, cizrně, sladkých bramborách, mandlích a kapustě. Jeho vynikajícím zdrojem je i losos.

Omega 3 mastné kyseliny, které se nacházejí v rybím tuku, jsou protizánětlivým zdrojem zdravého imunitního systému.

Čerpat jej můžete například z makrel, sleďů, lososů, pstruhů a čerstvých tuňáků.

Více receptů, tipů a návodů na www.vseovareni.cz

Autor: Redakce

29.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté HC Zubr Přerov. Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO

Zubři v poslední minutě otočili zdánlivě ztracený duel v Havířově!

Dopravní nehoda. Ilustrační foto

Počasí nepřeje motoristům, na silnicích se bourá

Schváleno: přerovský Domov pro seniory přistaví nový pavilon

Přerovští zastupitelé dali zelenou rozšíření stávajícího Domova pro seniory o nový pavilon G.

Kapitánka zubřic Svobodová: V týmu je parádní atmosféra

Ve svých dvaceti letech je kapitánkou a hlavní oporou přerovských volejbalistek. Eva Svobodová je druhou nejvíce bodující hráčkou ženské extraligy.

Sbírka na pokutu? Lidé vyjadřují solidaritu zvukaři z Lipníku

Solidaritu lidí z celé republiky vyvolalo zatčení zvukaře Jaroslava Hensla, kterého na mítinku prezidenta Miloše Zemana v Lipníku nad Bečvou odvedla policie k výslechu, protože pouštěl z okna písničku Marty Kubišové Modlitba pro Martu.

Jana Novotná v Přerově zanechala výraznou stopu

Dříč, poctivec - a především obrovský talent. Těmito slovy hodnotí wimbledonskou vítězku a světovou tenisovou hráčku Janu Novotnou její bývalý trenér a dnes prezident TK Precheza Přerov Petr Huťka. Jana Novotná podlehla v pouhých devětačtyřiceti letech zákeřné nemoci a s touto zprávou se těžce smiřuje i přerovský tenis.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT