Loni se šampionát skládal z 10 závodů, které byly rozděleny na dvě poloviny, a v každé se škrtal nejhorší výsledek. Letos se jich jede 9. Jaký je tedy systém?

To je otázka… nejsem si tím právě jistý, ale myslím, že se škrtají dva závody z celého šampionátu.

Takže sám nevíte?

Nějak to neřeším. Bylo by ale dobré to zjistit. (smích)

Loni jste neobhájil titul mistra Evropy a skončil druhý za Vítem Nosálkem. Jaké jste tedy měl ambice před letošní sezonou?

Co se našeho vlastního závodění týče, tak žádný velký cíl nebyl, protože jsme věděli, že celou zimu strávíme přípravou auta do velké divize pro Marka Stloukala. Ještě během zimy nám přibyla další zakázka, a to postavit auto do Lotyšska pro Janise Bokse. Bylo tedy více než jasné, že na nějakou velkou přípravu kolem našeho auta nebude čas. Proto jsme si ani žádné velké cíle letos nedávali.

Samozřejmě bylo by hloupé, kdybychom na závody jezdili s jiným pocitem, než že chceme být mezi nejlepšími. To určitě chceme! Pokud bych to měl konkretizovat, tak určitě jsem chtěl být do třetího místa. Ale jak říkám, moc myšlenky na to nebyly, protože jsme se pro letošek ubrali trošku jiným směrem.

Co to všechno obnáší při závodech? To Markovi Stloukalovi děláte i mechanika?

Servis během závodu si zajišťuje sám. My jsme v podstatě pro něj teď v této fázi dodavatelé náhradních dílů, případně zajišťujeme nějaké poradenství. A tak nějak společně se snažíme to auto doladit k maximální spokojenosti.

A co po závodech?

Pokud je na jeho autě něco závažnějšího, třeba po velké bouračce, tak auto jede sem a opravuje se, což jsme dělali třeba po Portugalsku a Španělsku. Jinak tu běžnou údržbu si dělá sám.

Ondřej Musil skončil loni za vámi na třetí příčce, když vyhrál pouze jeden závod. Letos je zatím jasným lídrem, na svém kontě má po 5 závodech 4 první místa. Čím si vysvětlujete, že je tak rychlý?

On byl rychlý vždy, ale letos poprvé se jim podařilo auto udělat tak, aby bylo spolehlivé. My ho bereme jako rychlého soupeře už mnoho let, ale nikdy se jim nepodařilo dostat auto do té fáze, že by spolehlivě dojíždělo do cíle, což je samozřejmě potřeba.

Takže změna oproti loňsku je ta, že má spolehlivou techniku a celý tým předvádí obrovské nasazení, které si u nás pamatuji v době, kdy jsme o ten titul jeli také. Tedy obrovská prevence, velké investice do náhradních dílů, do kontroly a do vývoje nových věcí. Nese mu to ovoce, jako i nám tehdy.

Vám se naopak vyhrát ještě nepodařilo. Kde jste měl k tomu nejblíže?

Na těch závodech, kde jsme byli na bedně nebo na čtvrtých místech, tak to nebylo daleko od vítězství, ale teď se situace hodně změnila v tom, že i spousta zahraničních aut je hodně rychlých. Vyvíjejí se špičkové motory, také se zlepšují podvozky, takže dneska vyhrát je o tom být mimo jiné rychlý, ale také mít i to štěstí.

Dnes už se závod rozhoduje během rozjížděk, protože pokud se setkají v jedné rozjížďce dva silní soupeři, kteří jsou oba schopni vyhrát, tak to logicky poté toho druhého odstaví od dobré pozice ve finále.

Před vámi je teď závod na domácí trati. Předpokládám, že berete jedině vítězství.

Ani ne. Ani na ten domácí závod paradoxně nemáme moc čas myslet, protože pro nás je prvořadé, aby v Přerově vyjelo už to další auto do divize 3 pro Janise Bokse. U nás v praxi to vypadá tak, že se intenzivně věnujeme dodělání toho auta a na naše dojde řada až těsně před závodem.

Ambice na vítězství určitě jsou, chtěl bych dojet minimálně na bedně, ale jak říkám, jestli se to podaří nebo ne, to v téhle fázi ani neřeším.

Takže třeba na trénink ani čas vůbec nemáte?

Já jsem v podstatě netrénoval nikdy. Ani v té době, kdy jsme jeli o titul, či jej obhajovali. Málo kdo to dělá, protože ten čas se věnuje spíše maximální přípravě auta a trénink, jak ho známe třeba z motokrosu, se v autokrosu vůbec nepěstuje.

Uvidíme, jak dopadne závod v Přerově, ale zatím je mezi vámi a prvním Musilem rozdíl 32 bodů. Dá se s tím ještě vůbec něco dělat?

Je to motorsport, takže se může stát všechno. Ale když se podíváme na ty předchozí závody, tak Ondra jede opravdu stabilně, rychle a spolehlivě. Muselo by se mu stát něco špatného v podobě technických závad nebo bouraček, a na to nejde spoléhat. Samozřejmě možné to je, ale reálně si myslím, že by to bylo pro nás hodně velké štěstí.

Každopádně dívat se ale musíte též za sebe, protože do sedmého místa je to opravdu velice těsné. Vždyť před sedmým Chrisem Waldschmidtem máte k dobru pouhých 8 bodů…

Letos v divizi 3A jezdí šest až osm aut, která jsou schopná vyhrávat a díky tomu se to pořadí strašně míchá. Člověk, který na jednom závodu byl druhý, může v dalším vyhořet a skončit třeba až osmý. Díky obrovské vyrovnanosti ty výkony, i když se všechno daří a auto funguje, nemusí být stabilní. Tím pádem to vypadá tak, že každý chvilku tahá pilku, a proto se to takhle vyrovnalo.

Vyčnívá vlastně jen Ondra Musil, kterému to funguje skvěle, ale zároveň je potřeba říci, že má štěstí, což je potřeba. Člověk může skončit druhý, ale také osmý, je to všechno strašně otevřené.

Do konce sezony zbývají 4 závody… karty jsou rozdány. Jak to tedy vidíte s vaším umístěním?

Pokud by to bylo do třetího místa, tak bych byl určitě spokojený. Pokud bychom zůstali druzí, tak bych byl velmi rád, a ten titul už beru spíše jako utopii. Ale samozřejmě bych se nezlobil.