Potřetí se jede slavný Dakar v Jižní Americe, ale jeho trať je ze sedmdesáti procent zcela odlišná. Organizátoři slibovali závodníkům ve zrádných divočinách Argentiny a Chile peklo na zemi.

Plán stáje OffroadSport byl původně odcestovat na Dakar se dvěma identickými vozy, ale kvůli časové náročnosti to nakonec bylo jedno terénní auto a jeden závodní kamión. Zdeněk Sládek usedl s Miloslavem Janáčkem do zbrusu nového Hummeru H3 EVO I, zatímco Robert Randýsek, Roman Šiška a Aleš Skříček jim kryli záda v kamiónu MAN 4×4.

„Startu na Rallye Dakar 2011 jsem podřídil tento rok úplně všechno. Nejen, že jsem se začal průběžně účastnit závodů cross country rallye v Polsku, Maďarsku či v Čechách, ale také jsem musel začít shánět potřebné peníze, kterých na Dakar není nikdy dost,“ řekl pro domovský server offroadsport.cz Zdeněk Sládek, pilot H3 EVO I, který byl v říjnu operován s vyhřezlou plotýnkou.

Jeho zkušený dakarský navigátor Miloslav Janáček naopak operaci kolene odložil, aby svůj start na nejnáročnější rallye světa nemusel odvolat kvůli rehabilitaci po ní.

„Auto je postaveno od těch nejpovolanějších nejen u nás, ale prakticky v celé Evropě. Nového Hummera totiž postavili v dílnách OffroadSportu. Navíc Mirek Zapletal bude zodpovědný za servis tohoto vozu na Dakaru,“ konstatoval Sládek před odletem.

Zapletal tedy letos nezávodil. Loni si totiž na Dakaru zlomil obratle, podrobil se operaci a celý rok rehabilitoval. Jezdil tedy v asistenčním kamiónu Volvo 6×6 (T5), který jen přejížděl mezi depy. Aby OffroadSport vše pojistil co nejvíce, využil i podpory závodního kamiónu MAN 4×4 (T4), který byl asistenčním vozem pro H3 EVO I.

Podruhé v roli pilota závodního kamionu MAN 4+4 usedl Robert Randýsek. „Určitě jsem velmi rád, že se do Argentiny vracím opět v roli závodního pilota. Je jasné, že náš MAN 4×4 je určen k rychlé asistenci, tedy snažit se podporovat Zdeňka s Mílou v Hummeru a přiložit ruku k dílu, kdyby byly nějaké problémy. Ale i tak jedete závod a snažíte se o co nejlepší výsledek,“ nechal se Randýsek slyšet před cestou do Jižní Ameriky.

Nejnáročnější rallye na světě začala prvním dnem nového roku a končí až 16. ledna.

Rychlý konec

Hned druhá etapa se ale pro posádku Hummeru stala osudnou. Do 7. kontrolního bodu si vedla slušně. Pak se ale Sládek dostal zhruba na 238. kilometr, kde ho vynesla zatáčka. Proletěl přes křoví, za kterým se objevily dva velké balvany, do kterých narazil. Tento náraz měl na svědomí zranění navigátora Miloslava Janáčka, který byl stejně jako Miroslav Zapletal vloni transportován vrtulníkem do nemocnice s podezřením na poraněnou páteř. Diagnóza zněla: tři zhmožděné obratle. Janáček byl tedy propuštěn a odletěl zpět do vlasti, kde se podrobil ještě kontrolnímu vyšetření a teď na něj čekají zhruba dva měsíce rehabilitace.

Hummer by bylo možné opravit tak, aby posádka mohla v závodu pokračovat, ale jelikož byl Janáček převezen do nemocnice, reglementy soutěže už neumožňují znovu pokračovat. Takže tímto jejich letošní mise skončila.

Asistenční kamión MAN 4×4 s Robertem Randýskem za volantem odjel následné ještě dvě etapy a poté z úsporných důvodů ze soutěže odstoupil.

Oba vozy OffroadSportu i s posádkami jsou nadále v Jižní Americe a společně v konvoji závodníků se vrací po asistenční trase zpět do Buenos Aires.