Svou premiéru si odbyl i Tomáš Pivoda, který hostoval u anglického týmu Euronova a startoval s černou formulí a startovním číslem 35.

Edi Nikolic, Pivodův manažer, vůbec nepředpokládal Tomášovu účast v mezinárodní sérii v letošním roce. Byli jsme si vědomi, že letošní sezonu musí věnovat zejména testování a závoděni v Itálii, kde úroveň soupeřů není taková jako v mezinárodní sérii.

Nicméně relativně rychlá adaptace Tomáše na tak rychlé auto a velmi výhodná nabídka od týmu Euronova nás přesvědčila, že bude vhodné nastoupit sice ještě dostatečně nepřipraven, ale s odhodláním a motivací bojovat mezi těmi nejlepšími.

Tomáš podobnou cestu absolvoval i v motokárách a nakonec sice bez národních ocenění, ale s mezinárodními úspěchy osvědčila. Pivoda trať v Estorilu vůbec neznal.

V prvním tréninku se téměř nesvezl a na nejrychlejší ztrácel snad šestnáct sekund, což bylo hrozivé. Ve druhém tréninku to bylo o poznání lepší a deficit ztráty zkrátil na čtyři sekundy, což znamenalo, že splňoval kvalifikační limit 107% času nejrychlejšího.

V měřeném tréninku se opět zlepšil, na nejrychlejšího pilota ztrácel 3,5 sekundy, splnil kvalifikační limit a startoval ze dvacátého čtvrtého místa. V závodě se opět zlepšil, sám na ojetých pneumatikách byl rychlejší o 1,3 sekundy než v měřeném tréninku a na nejrychlejší piloty ztrácel něco přes dvě sekundy na kolo, což byl výrazný posun, protože ti nejrychlejší startovali na nových pneumatikách.

Jen pro ilustraci, při testech v Brně, byl rozdíl mezi novými a použitými pneumatikami téměř tři sekundy na jedno kolo. V závodě svedl souboj s Angličanem Torem Gravesem, který letos oslavil své 34. narozeniny, a využil chyb a technických problémů ostatních soupeřů a dojel dvacátý. Ve druhém nedělním závodě tedy startoval z dvacáté pozice a díky chybě Josefa Krále dokonce z devatenácté.

Problém byl, že Tomáš měl v neděli horečku a zůstal cely den na hotelovém pokoji a kurýroval se. Tým přestavěl auto, včetně převodovky, kde měl oproti sobotě velmi krátkou jedničku a dlouhou dvojku.

Tomáš si to neuvědomil a úplně prokoučoval start, odstartoval poslední. Potěšitelné bylo, že ale jel rychle. Opět na starých pneumatikách a v úvodu závodu byl dokonce rychlejší než Michael Amemuller z Německa, což je bývalý testovací pilot Formule 1.

Ve třetím kole dojel Provenzana a Gravese, kdy byl o více jak sekundu rychlejší, bohužel udělal chybu při předjížděcím manévru, ztratil aerodynamický přítlak a dostal se mimo trať.

Ztratil více jak šestnáct sekund a tuto ztrátu již nedohnal. V závodě opět dojel dvacátý. Potěšitelné bylo, že opět jel na použitých pneumatikách a na nejlepší ztrácel již jen 1,7 sekundy a první měřený sektor trati měl úplně nejrychlejší ze všech, což bylo pro všechny velké překvapení.

Pivodův křest v elitní evropské sérii dopadl poměrně slušně. Pochvalně o něm mluvili i komentáře na Eurosportu a samotný jezdec má již navíc podepsaný kontrakt na zbytek sezóny s týmem ADM Motorsport.

Tento víkend bude nadějný závodník startovat v anglickém Brands Hatsch, čeká ho opět zkouška ohněm. Na tomto okruhu se vůbec nesmí testovat, a tak půjde do měřeného tréninku s absolutní neznalostí tratě, což bezesporu příjemné vůbec není.

Bude důležité, aby Tomáš splnil kvalifikační limit a samozřejmě získal co nejvíce zkušeností na tomto okruhu a potažmo také na další náročné tratě.

Martin Jemelka