Redakci kontaktoval atlet, který mimo jiné letošní květnový Pražský maraton běžel už popatnácté.

„Pan Stolár v několika případech při závodech podváděl," napsal mailem Samuel Straka. Upozornil tím na diskuzi, ve které se objevuje řada těžko zpochybnitelných důkazů. Běžečtí kolegové po Stolárovi chtějí, aby se obhájil a vyjádřil třeba k tomu, proč u jeho jména na Pražském maratonu chybí mezičas na desátém, dvacátém, jednadvacátém a třicátém kilometru.

Pan Ladislav se podle všeho objevil jen na startu, čtyřicátém kilometru a v cíli.

„To není možné. Já jsem trať absolvoval celou, pokud tam ty výsledky chybí, nejsem si toho vědom a je to chyba pořadatelů, že mě technika nezachytila. Dávají nám instrukce, abychom před měřeným úsekem například nezvedali ruce. Je i možné, že se mi dostala noha někam, kam neměla a můj čip to proto nezachytilo," obhajuje se Stolár.

Zmíněný diskutér s tímto ale nesouhlasí.

„Jako hlavní důkaz považuju třeba kamerový záznam z desátého a třicátého kilometru, kde pan Stolár prostě vidět není. Chybějící všechny mezičasy kromě posledního, to také není reálné," sdělil Straka. Pozoruhodné je, že na zářijovém běhu v pražských Běchovicích chybí mezičas na pátém kilometru z více než tisícovky závodníků jen dvěma lidem, jedním z nich je právě Stolár, kterého čipy nezachytily ani při loňském ročníku.

„Nikomu jsem neškodil, neškodím a škodit nebudu," stojí si za svým Ladislav Stolár, kterého diskuze velmi nepříjemně překvapila a rozhodila.

„Pokud mi to zdraví dovolí, boty ještě na hřebík nepověsím, i když si to někteří přejí. Je to velmi vážné obvinění a silná slova. Respondenty vyzývám, aby vážili svá slova. V opačném případě je můžu žalovat, protože žádný podvodník nejsem. Chyba nastat mohla, ale v technice, já poctivě trénuju, trápím se a pro podvádění nemám důvod.

V bohaté internetové diskuzi, kde běžci nevystupují anonymně, nýbrž pod svým profilem se jménem i vlastními výsledky, lidé dále poukázali například na Stolárovu spornou účast na Běhu zámeckým parkem v Kravařích na sedm kilometrů před sedmadvaceti lety. Tím také naznačují, že možné podvody hranického závodníka nejsou zdaleka záležitostí jen posledních měsíců. Ve výsledkové listině figuruje Ladislav Stolár s ročníkem narození 1944 a vypadá to, jako by si schválně rok přidal, aby mohl závodit ve starší kategorii o lepší umístění. Stolár se přitom narodil v roce 1945.

„Toto nařčení kategoricky odmítám. Na tento závod si už moc nevzpomínám, jediné, co mohu říct, že upsat se může každý," tvrdí běžec. Meziroční šestadvacetimi­nutové zlepšení v devadesátých letech na Košickém půlmaratonu zase vysvětluje tím, že čím je starší, tím je i rychlejší. Na otázku, zda je možné si výkon přesahující dvě hodiny zkrátit za rok na hodinu a 36 minut odpověděl stručně: „Lze všechno."

Zatím posledním maratonem, který Hraničan absolvoval, byl 50. ročník Microsoft maratonu v pražské Stromovce, kde zaběhl za čas 3:12:14, čímž si v kategorii 65 až 69 let opět vybojoval první místo. O tom, že ale vůbec běžel, diskutéři silně pochybují a přidávají odkazy na fotografie, které Stolára zachytily v čase závodu klusajícího s rukama v kapsách nebo i bez startovního čísla.

„Připadá mi to, jako by někdo diskvalifikoval Emila Zátopka, a to vše jen proto, že mu jeho výsledky někdo záviděl," vyjádřil se obviněný sportovec.

Na čem se obě strany shodují, je způsob, jakým případ pana Stolára rozsoudit. „Vyzývám diskutující, aby mi na příštím závodě dělali bodyguardy, poběžíme spolu," řekl na závěr Stolár, který se ale podle svých slov minulý týden zranil při vykládce automobilu a momentálně na další závody kvůli zdravotnímu stavu nemá pomyšlení. (jr)