Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Deník veze lídry stran za voliči - debata v Přerově

Začátek v 02.10.2017 v 14:00

Debata Deníku o žhavých problémech Olomouckého kraje v Městském domě v Přerově s osmi lídry stran kandidujících v říjnových parlamentních volbách.

 

Posledním tématem na cestě zpět do Olomouce byl odhad volebního výsledku.

“Kdybychom měli dvouciferné číslo, byl by to úspěch,” řekl Aleš Jakubec (TOP 09).

“Jsme rádi, že jme se oklepali, a chceme mít více než 7,5 procent,” řekl Michal Zácha (ODS).

“Myslím, že odhad sázkových kanceláří, jak dopadnou volby, je docela realistický," uzavřel politolog Šaradín.

16:40

I po cestě zpátky z Přerova do Olomouce probíhá v Deník-buse živá debata mezi lídry. Řeší se vzdělání a potřeba více technických oborů, elektronizace voleb i vysokorychlostní připojení pro všechny obce kraje.

“Člověk, který je vzdělanější, má větší uplatnění na trhu práce. Nesouhlasím s tím, že studentů je moc,” zapojil se do debaty politolog Šaradín.

“Školy by měly být přímo propojené s praxí. Teď si musí studenti hledat praxi sami, to by se mělo změnit,” řekl Radim Sršeň (STAN).

16:30

Debata v Městském domě skončila, většina lídrů  se vydává k autobusu Deníku, který je zaveze zpět do Olomouce.

16:10

Šéfredaktor Deníku Martin Dostál na politické lídry z našeho kraje rukuje s dalším palčivým tématem. Podle výzkumu agentury SANEP trápí obyvatele Olomouckého kraje výše mzdy. Jak se na tento problém díváte vy, a hlavně, jak jej vyřešit?
Radim Sršeň (STAN) vidí řešení v lepším přístupu k živnostníkům. „EET, statistické údaje z jeho živnosti a další. To vše živnostníka odrazuje,“ říká. „Podporujme drobné živnostníky a obory s vyšší přidanou hodnotou,“ dodává Radim Sršeň.

Michal Zácha za ODS tvrdí, že bychom měli podporovat a tlačit takzvané „zlaté české ručičky“.

Zástupce KSČM Josef Nekl vidí budoucnost v tom, dostat průměrnou mzdu Olomouckého kraje na úroveň republikového průměru. „V našem kraji je průměr 25 tisíc korun, v republice 30 tisíc,“ vysvětluje. Podle něj můžeme v blízké době očekávat finanční krizi.

Ladislav Okleštěk (ANO) vidí problém v investování nesprávným směrem. „Finance by měly jít do budoucnosti, ne tam, kde jsou aktuálně potřeba,“ říká. Investovat bychom podle něj měli do vzdělávání lidí, kteří chtějí pracovat.

Že by měl jít stát příkladem, si myslí Roman Váňa (ČSSD). Platy státních zaměstnanců podle něj musí projít přeměnou. „Plat by měl být v té výši, v jaké člověk odvádí svoji práci,“ říká. „Když už dochází ke srovnání na úrovni kvalifikace a výkonnosti se zbytkem Evropy, měly by se srovnat i platy,“ argumentuje Roman Váňa.

Marian Jurečka (KDU-ČSL) vidí budoucnost, stejně jako někteří další lídři z této debaty, v malých podnikatelích. „Musíme dát lidem prostor pracovat, poskytovat jednoduché úvěry pro OSVČ a mikropodniky,“ říká. Jen díky tomu prý vytvoříme pracovní příležitosti.

Aleš Jakubec za TOP 09 kritizuje počet vysokých škol a jejich studentů. Podle něj je v Česku až příliš vysoký. „Podpořme živnostníky. Mělo by být co nejméně lidí závislých na státu,“ vysvětluje řešení za TOP 09.

Lubomír Hartman (Realisté) vidí za klíčové odstranění nesmyslné administrativy. „Z vlastní zkušenosti vím, že pět z deseti lidí, kteří přijdou na pracovní úřad, jdou jen pro razítko,“ kritizuje. Podle něj sem nechodí lidé, kteří chtějí pracovat.

8155707
16:00

Od začátku veřejné diskuze osmi lídrů politických stran uběhla hodina. Téma dopravy zůstává, otázka jde z úst Radima Kašpara, ředitele Okresní hospodářské komory v Olomouci. Jaká je budoucnost silnic druhých a třetích tříd, najdou se peníze ve státním rozpočtu i na ně?
Ladislav Okleštěk (ANO) chce ve financování oprav místních komunikací pokračovat. „V současné době mají silnice druhé a třetí třídy v našem kraji nedostatky za 20 miliard korun,“ říká Ladislav Okleštěk.
Michal Zácha (ODS) má v této věci jasno. „ODS podporuje a bude i nadále podporovat financování silnic druhých a třetích tříd,“ říká.
Lubomír Hartmann (Realisté) je v tomto tématu striktní. „Je to jen otázka strategie. To co chceme, na to peníze najdeme,“ odpovídá.
Josef Nekl (KSČM) vidí budoucnost silnic druhých a třetích tříd optimisticky. „Pokud dokážeme výběrové řízení udělat tak, aby opravy místních cest nedopadly jako opravy našich dálnic, jsme schopní peníze najít a investovat tímto směrem,“ upozorňuje na nedávný problém s opravenými vlnícími se dálnicemi na Moravě.

8155714
15:50

K tématu ekologických organizací, které se angažují do plánovaných investic do dopravy, se chce vyjádřit i Ladislav Okleštěk (ANO). „Rozlišuji dva druhy ekologických aktivistů. Jedni bojují za ekologii a životní prostředí,“ vysvětluje. „Druzí považují ekologii za důležitější než samotný lidský život.“ Druhou skupinu prý považuje Ladislav Okleštěk za ony „ekologické ekoteroristy“.

15:45

Posledním z osmi lídrů je Lubomír Hartmann (Realisté). „Všechno důležité dnes už zaznělo,“ říká. Důležitá je podle něj hlavně změna zákona. „Stavební zákon v tuto chvíli není dobře postaven,“ upozorňuje na chybu, která zdržuje nejen současné řešení přerovského problému s dopravou.

Josef Nekl za KSČM upozorňuje na problém stavby nových silnic a dálnic. „Nová cesta pomůže Krčmani, Kokorám a dalším obcím, ale už teď najdeme také jednu, jejíž zástupci i obyvatelé věří, že jim stavba uškodí,“ říká Josef Nekl. Obec ale odmítá jmenovat.

Slovo dostává Pavel Šaradín, politolog z Univerzity Palackého. „Odmítám ekologický ekoterorismum,“ kritizuje pojem, který lídři dnes několikrát použili. „Podle něj je toto spojení nešťastné. „Kdybychom si položili otázku, proč politikům a veřejné správě nezáleží na občanech Olomouce, jednalo by se o politický terorismus?“ ptá se Pavel Šaradín. Ani jedno označení podle něj není úplně v pořádku.

8155785
15:45

Za KDU-ČSL dostává slovo Marian Jurečka. „Nejvíce výkupu pozemků ubližuje arogantní jednání úředníků,“ kritizuje postupy. Podle něj stačí za majiteli parcel poslat ‚normální‘ lidi. „Nejde jim o peníze, ale o to, aby i dál měli kde hospodařit,“ upozorňuje Marian Jurečka. Nadějí jsou podle něj výměny pozemků. „V Česku by měl vzniknout stejný institut vyvlastnění jako v Německu,“ říká.


Chvíli po půl čtvrté se k ožehavému tématu může vyjádřit i Aleš Jakubec (TOP 09). Upozorňuje, že Přerov není jediným městem v Olomouckém kraji, kde se řeší problematika dopravy. „Dlouho řešíme také obchvat Olomouce,“ říká. Velký problém dělají podle něj jednání s dalšími organizacemi, například Národním památkovým ústavem. Ochrana prostředí a obyvatel je prý na místě, ale má mít své meze. „Zdá se mi, že se v posledních letech stal sport z toho, kdo je jak schopný zablokovat nějakou investiční akci,“ říká Aleš Jakubec.

15:40

Ke slovu se dostává Roman Váňa (ČSSD). Dopravu v Přerově nazývá noční můrou. Komentuje angažovanost ekologických organizací v záležitostech týkajících se dopravních staveb. „Přerovákům se může líbit, že ‚zelené‘ organizace vstupují do svatebního řízení,“ říká Roman Váňa. „Ze zbytku republiky ale cítíme nevoli,“ dodává.

8155780
15:20

Jedním z dalších lídrů, kteří se dostávají ke slovu, je i Josef Nekl za KSČM. „Od roku 1998 se u nás vystřídalo několik ministrů dopravy. To není normální,“ říká. Každý z ministrů podle něj přišel s novou koncepcí a voličům nasliboval nemožné. Podle něj už teď víme, že stavba v roce 2018 nezačne. „Když to bude v roce 2019, 2020 a 2021, budeme rádi,“ říká Josef Nekl. Dodává, že je to ale spíš zbožné přání.

8155781
15:10

Diskuzi veřejnosti s osmi lídry politických stran začínáme tématem, které je podle výzkumu agentury SANEP nejpalčivější v Olomouckém kraji, v Přerově obzvlášť. Doprava. Jak je na tom obchvat Přerova a stavba dálnice? Je potřeba? Diskuze přináší názory lídrů. Nechceme prázdné předvolební sliby.
Začínáme z pravé strany, tak, jak si lídři vybrali místa. První mluví k tématu doprava Radim Sršeň (STAN). Upozorňuje především na špatné fungování celého systému. Změnit by se mělo hlavně fungování Ředitelství silnic a dálnic. „To by mělo přijmout pomocnou ruku při vyjednávání o výkupu pozemků,“ upozorňuje Radim Sršeň.

8155715
15:30

Debata ještě není ani v polovině. Ke slovu se dostává lídr ANO Ladislav Okleštěk. Stejně jako předešlí lídři, i on mluví hlavně o výkupu pozemků. „Děkuji Přerovu, že zřídil kancelář na výkup pozemků,“ chválil vedení města. Tento počin podle něj pomohl všem chystaným stavbám. „Tři roky realizace stavby zní pěkně,“ dodává s ironickým tónem Ladislav Okleštěk.

15:00

V 15 hodin začínáme v Městském domě v Přerově veřejnou diskuzi. Kapacita malého salonu je přečerpaná, zájem veřejnosti je veliký. Někteří „zvědavci“ už na začátku diskuze stojí ve dveřích a poslouchají začínající debatu.

14:45

Těsně před příjezdem k Mětskému domu v Přerově někteří zástupci rozvíjejí debatu k toleranci alkoholu u cyklistů. Podle některých je 0,5 promile u cyklistů v pořádku. Všichni jsou ale pro nízkou toleranci. Politolog Pavel Šaradín přispívá do diskuze lídrů stran – podle něj už teď prý existuje určitá tolerance. Z řad lídrů se ozývá, že nejedná o toleranci zakotvenou v legislativě, ale o odchylku, kterou způsobují měřící přístroje.

14:40

Po vědomostním kvízu o Olomouckém kraji jdeme na politiky s těžším kalibrem – otázkami k volebním tématům. Jaké mají názory na dopravu, alkohol u cyklistů nebo třeba uniformy ve školách? Pomocí kartiček odpovídají na celkem 20 otázek.
O půl třetí Deník-bus zastavuje. Lídři stran se fotí na cestě mezi Olomoucí a Přerovem. Právě projíždíme místy, kde už kdysi mohl být obchvat Přerova.
V autobusu začíná debata k dopravě a právě dlouho chystanému obchvatu města. Podle některých mohl být obchvat už dávno. Část pozemků u Říkovic není prý ani dnes odkoupená.

8155774
14:30

Cestu do Přerova politikům zpestřuje vědomostní kvíz Deníku. První otázky vyvolávají u politiků úsměvy na tvářích. Odpovídají správně a bez rozmýšlení. S každou další otázkou stoupá i jejich obtížnost.
První otázka, u které se lídři zapotili, se týká UNESCO. Zapsala se Olomouc do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví už v roce 2000? Většina z nich s odpovědí dlouho váhá a není si jistá.
V historii Olomouce se lídři evidentně vyznají. Všichni do jednoho věděli, že dnešní podobu dal orloji Karel Svolinský.
Většina ale netipuje, že Olomoucký kraj má více než 25 obcí se statusem města. Odpovědí, že je jich dokonce 30, jsou překvapení.
Většina z politických lídrů také moc dobře ví, že obyčejná jízdenka stojí 14 korun. Přiznávají, že hromadnou dopravou ale už dlouho nejeli.
Vědomostní kvíz zvládají všichni dobře. Několik chyb v odpovědích se najde, ale většina lídrů se v našem kraji vyzná.

14:15

Deník-bus odstartoval. Autobus připravený speciálně pro tuto předvolební akci vyjel ve 14 hodin od olomoucké tržnice směr Přerov.

Uvnitř sedí Ladislav Okleštěk (ANO), Roman Váňa (ČSSD), Josef Nekl (KSČM) , Michal Zácha (ODS), Marian Jurečka (KDU-ČSL), Aleš Jakubec (TOP 09), Radim Sršeň (STAN) a Lubomír Hartmann (Realisté).

Kromě osmi lídrů veze autobus i zástupce novinářů a odborníků na některá témata, kterým se budeme v Deník-busu věnovat.

Za odborníky s námi jede Pavel Košutek, náměstek primátora Přerova pro dopravu, Pavel Šaradín, politolog Univerzity Palackého Olomouc a Radim Kašpar, ředitel Okresní hospodářské komory Olomouc.

Lídry osmi politických stran čeká debata na deset důležitých témat – mimo jiné témata doprava, výše mezd, klientelismus.

14:00

Předvolební projekt Deníku startuje. Do Přerova veze osm zástupců stran, které podle agentury SANEP mají v našem kraji největší šanci dostat se do parlamentu. Zároveň s nimi Deník-busem jedou odborníci na jednotlivá témata, která obyvatele Olomouckého kraje nejvíce trápí. Na otázky o dopravě, výši mezd a klientelismu musí lídři odpovídat jasně, bez zbytečných příslibů a prázdných frází. Cestu z Olomouce do Přerova zakončuje Deník-bus v Městském domě v Přerove. Sem může přijít od 15 hodin položit otázku kdokoliv.

8155325

Diskuse

Do diskuse nikdo nevložil žádný příspěvek
vstup do diskuse

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení