Podle prvotních závěrů Drážní inspekce nic nenasvědčuje tomu, že by za nehodu mohl technický stav vlakové soupravy nebo železniční infrastruktury.
Se stejným výsledkem skončilo také šetření, které prováděl soukromý dopravce.
Přesné příčiny ale zjistí teprve takzvaná komisionální prohlídka.
Šestnáct lidí v nemocnici
Rychlík společnosti Leo Express, který mířil ze Starého Města u Uherského Hradiště do Přerova, havaroval pátého června krátce před šestou hodinou ráno na prvním nástupišti vlakového nádraží.
Strojvedoucí zřejmě z důvodu náhlé zdravotní indispozice projel návěstidlo zakazující jízdu a narazil přední částí soupravy do zarážedla na kusé koleji.
Záchranka odvážela z místa osmnáct zraněných - šestnáct jich skončilo v přerovské nemocnici, dva v olomoucké.
Cestující z vlaku utrpěli lehká a středně těžká poranění. Mezi zraněnými byl i strojvedoucí vlakové soupravy.
„Prověřování okolností nehody i nadále pokračuje a už jsme vyslechli strojvedoucího vlaku. Součástí šetření jsou ale i výslechy dalších svědků a poškozených osob. Zajišťujeme dokumentaci k provozu vlaku a další podklady, důležité k objasnění této události,“ shrnula přerovská policejní mluvčí Miluše Zajícová.
Policejní vyšetřovatelé na objasnění příčin nehody úzce spolupracují s Drážní inspekcí, generálním ředitelstvím Správy železniční dopravní cesty a soukromým dopravcem, společností Leo Express.
„Šetření je na začátku a jeho součástí je i ověření technického stavu vlakové soupravy. Nechceme předbíhat, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že by byl příčinou nehody technický stav. Ten byl ověřen na místě bezprostředně po železničním neštěstí. Více ale zjistí komisionální prohlídka, která se provádí za účelem zhodnocení rozsahu poškození,“ konstatoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Škoda na vlaku byla vyčíslena na 20 milionů korun, na železniční infrastruktuře je 50 tisíc korun.
Velký dík záchranářům i posádce
Bezprostředně po nehodě zahájil šetření příčin neštěstí, ke kterému došlo při brzdění vlakové soupravy na nádraží v Přerově, také soukromý dopravce Leo Express.
„Do této doby jsme analyzovali automatické záznamy o jízdě a technický tým důkladně prozkoumal stav havarovaného vlaku a jeho technické funkce. Podle předběžných výsledků nebyla odhalena žádná technická nebo organizační chyba,“ řekla mluvčí společnosti Leo Express Kateřina Veitová.
Díky rychlému účinku brzd spolu s deformačními zónami na čele vlaku došlo ke zmírnění dopadu nárazu.
„Velký dík a ocenění si za rychlý zásah zaslouží složky Integrovaného záchranného systému, ale i posádka vlaku, která bez ohledu na vlastní zranění poskytovala první pomoc cestujícím a zajišťovala jejich evakuaci,“ doplnila Veitová.
Vyšetřování zdaleka nekončí a během následujících dnů a týdnů bude intenzivně pokračovat. Konečné výsledky lze očekávat v horizontu několika měsíců.
Ke kusé kolej se bude jezdit dál
„Za téměř pět let vlakového a autobusového provozu jsme na našich linkách urazili na dvacet pět milionů kilometrů bez jediné námi zaviněné nehody, která by měla za následek lidské zranění. Nehoda z minulého týdne nám připomněla, jak křehké takové prvenství může být. Odpovědnost za bezpečné cestování našich cestujících a zaměstnanců je pro nás absolutně na prvním místě. Budeme proto hledat další cesty, jak ještě zvýšit bezpečnost provozu,“ konstatoval Peter Köhler, generální ředitel společnosti LEO Express.
Jedním z takových kroků je podle něj instalace evropského zabezpečovače ETCS na všechny vlakové soupravy LEO Express. ETCS je součástí evropského systému řízení železniční dopravy a umožňuje vlaku přijímat přesnější informace od traťové části zabezpečovacího zařízení.
Stávající systém, kdy vlaky na prvním nástupišti přerovského vlakového nádraží najíždějí ke kusé koleji, se ani do budoucna nezmění.
„Žádné dopravní opatření není v této souvislosti nutné. Vlak ke kusé koleji standardně zajížděl, a to se nezmění,“ uzavřela mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.