Lidé, kteří procházeli v neděli vpodvečer jindy poklidnou Třídou 1. máje, nevěřili vlastním očím.

„Z autobusu se valil hustý černý dým, který bylo vidět až ze Hřbitovní ulice. Nejdříve jsem si myslel, že někde hoří polystyren, a tak jsem se vydal na místo. Z elektrobusu zbylo jen torzo,“ popsal jeden ze svědků události Radek K.

Šofér se dostal včas do bezpečí

Autobus, který bývá ve všední dny plný cestujících, naštěstí v době požáru zel prázdnotou. Řidiči, který duchapřítomně zastavil na zastávce, se nic nestalo.

„Plameny pohltily celé vozidlo. Šofér se dostal včas do bezpečí, protože jakmile zpozoroval zahoření, zajel bezpečně ke krajnici a vystoupil,“ vylíčil krajský mluvčí hasičů Zdeněk Hošák.

Oheň na místě likvidovalo několik jednotek - kromě profesionálních hasičů z Hranic a Lipníku dorazily také posily dobrovolných z Hranic a Opatovic. Hasiči dostali plameny pod kontrolu během několika minut a následující hodinu pak pokračovali v dohašování a úklidu.

Co přesně požár elektrobusu způsobilo, zjišťovali v pondělí vyšetřovatelé.

„Přepravní společnost zajistila odtažení vozidla do vyhrazených prostor za účelem ohledání a zjištění příčiny zahoření,“ přiblížila přerovská policejní mluvčí Miluše Zajícová s tím, že policie zatím v souvislosti s požárem nezahájila vyšetřovací úkony pro podezření z trestného činu.

Předpoklad? Technická závada

Ohořelý elektrobus zkoumali vyšetřovatelé hasičů.

„Pracujeme s předpokladem, že došlo k technické závadě, ale na bližší závěry je zatím brzy. Vozidlo musíme nejprve podrobit expertize a zkoumání, které nějakou dobu potrvá,“ konstatoval vyšetřovatel hasičů Miroslav Schwarz.

Podle krajské mluvčí hasičů Vladimíry Hacsikové se jednalo pravděpodobně o první požár elektrobusu v České republice.

„Vzhledem ke značné škodě spolupracují naši vyšetřovatelé na zjištění příčin s odborníky z odboru kriminalistické techniky a expertiz policie Moravskoslezského kraje ve Frýdku-Místku. Na místě společně ohledali ohořelý vrak autobusu a dohodli se na dalším postupu za účasti odborníků z Technického ústavu požární ochrany v Praze,“ řekla.

S ohledem na ojedinělost případu se dají očekávat výsledky šetření v řádech několika měsíců.

Revize všech elektrobusů

Elektrobusy provozuje od loňského roku v Hranicích společnost 3ČSAD z Frýdku-Místku. Její zástupci uvedli, že nechají ve spolupráci s výrobcem provést revizi všech elektrobusů, zajišťujících dopravní obslužnost v Hranicích.

„Podle prvotních informací došlo k zahoření ve střešní části vozidla a s největší pravděpodobností nijak nesouviselo s druhem pohonu. Přesná příčina požáru je předmětem probíhajícího vyšetřování, kterému poskytujeme plnou součinnost,“ ujistil Jakub Vyvial, ředitel osobní dopravy 3ČSAD.

Autobusy vyrazily v pondělí ráno na své pravidelné linky. Lidé v Hranicích se nad tím ale pozastavovali.

„Myslela jsem si, že ihned udělají kompletní revizi autobusů. Co když šlo o závadu, kterou mají všechny autobusy, a je jen otázka času, kdy se podobná nehoda stane znovu?, divila se třeba dvaačtyřicetiletá Jana z Hranic.

Autobusy projdou kontrolou, říká starosta Hranic Jiří Kudláček

Požár elektrobusu, které brázdí od loňského roku ulice v Hranicích, uvedl do pohotovosti nejen záchranné složky, ale i vedení hranické radnice. Starosta města Jiří Kudláček se sešel hned v pondělí ráno se zástupci společnosti 3ČSAD z Frýdku-Místku, jež ve městě provozuje autobusové spoje. Dohodli se, že všechna vozidla podrobí kontrole.Jiří Kudláček

Podle svědků z místa se oheň začal šířit velkou rychlostí. Štěstím v neštěstí bylo, že byl elektrobus prázdný, a šofér ho stačil včas opustit…
Řidič městské autobusové dopravy v Hranicích popsal kouř v zadní části autobusu, a to kolem větracího zařízení v podhledu. Když vyšlehly plameny, odstavil vozidlo na zastávce na Třídě 1. máje, a to kvůli velké rychlosti šíření požáru a dusícím zplodinám, které při zahoření vznikaly. Naštěstí v dopravním prostředku nikdo necestoval a hasiči oheň rychle zlikvidovali. I přes rychlost a profesionalistu zásahu je ale elektrobus stoprocentně na odpis. Požár byl neobvykle rychlý a postihl celé vozidlo najednou. Vnitřek autobusu vykazoval vysoce hořlavé materiály a žár, jenž vznikl, doslova „vystřelil“ kusy skla do okolí. Řidič z toho byl v mírném šoku a nedá se mu nic vytknout.

Na jakém konkrétním postupu jste se dohodli se zástupci vedení společnosti, která v Hranicích autobusové spoje provozuje?
Sešli jsme se hned v pondělí ráno s předsedou představenstva společnosti Tomášem Vavříkem a ředitelem osobní dopravy 3ČSAD Frýdek-Místek Jakubem Vyvialem. Ve spolupráci s odborníky bude určena příčina požáru, provozovatel okamžitě zajistí revize elektroinstalací v ostatních autobusech a provede zkoušku opuštění autobusu v případě poruchy elektrického ovládání dveří. Dveře musejí jít ručně otevřít a nesmí se v žádném režimu zablokovat. Bude také provedeno školení řidičů a stanoven postup řešení mimořádné situace včetně posílení hasičských přístrojů. Autobusy budou vybaveny nástěnnými kladivy, aby bylo možné řešit i násilné opuštění vozidla. Provozovatel pozve do Hranic výrobce uvedeného typu autobusu, a ten předloží materiálové atesty, které řeší tuto situaci. Budou vyžadovány doklady o zabezpečení ostatních palivových a energetických částí předmětného vozidla. Je také pravděpodobné, že vozidlo nebylo vybaveno klimatizací, a řidič tak celý den užíval stropní větrák. I touto situací se budeme zabývat.